Harangozgatták egy ideje – de csak úgy óvatosan -, hogy nagy dobásra készülnek Ivatában. Hittem is, meg nem is, hiszen igazán komoly újdonsággal a Yamaha sem jelentkezett egy ideje. Tegnap azonban a világ elé tárták az MT-09 kódjelű modelljüket, amelynek már technikai adataitól is azt éreztem: kész szerencse, hogy ülök…
Az európai motorkerékpár-piacon az idomzat nélküli, sportos motorok adják az eladások negyven százalékát. A motorosok jelentős része ugyanis egy gépben szeretne megtalálni mindent, amitől jó dolog motorozni: dinamikát, teljesítményt, kényelmet – a két keréken történő helyváltoztatás hétköznapi és hétvégi, vagyis élvezkedős részét egyaránt.
Ehhez pedig a legtökéletesebb megoldás egy kellő teljesítménnyel és jó futóművel rendelkező meztelen gép. Semmi sallang, semmi fölösleg – csak ami egy motorra kell. Így a feladatot a Yamaha fejlesztési központjában ugyanaz a csapat kapta, akik az eredeti MT koncepciót is kidolgozták annak idején. Most azonban – talán szerencsére – nem egy gigászi V2-ből vagy éppen egy polcon pihenő egyhengeresből indultak ki, hanem már az erőforrást is a nulláról kezdték tervezni.
Iparkodtak megtalálni a legtökéletesebb konstrukciót, így a döntés a Triumphnak és az MV Agustának oly sok sikert hozó soros háromhengeres felépítésre esett. A 847 köbcentiméteres erőforrás 115 lóerőt és 87,5 Newtonmétert szabadít a hátsó kerékre. Amennyiben a mérnökök ígérete valóság, és ez a teljesítmény az Európából már ismert sorhármasokhoz hasonlóan lineárisan érkezik, valóban élmény lesz elcsavarni a gázkart!
Amely természetesen ride-by-wire, azaz elektromos rendszerű (ivataiul YCC-T). Így direktebb a gázreakció, illetve lehetőség van az erőforrást többféle injektor-térképpel felruházni. A D-Mode kapcsolóval választhatunk a normál közlekedéshez legalkalmasabb STD, valamint az A (adrenalinbomba – agresszív gázreakció) és B (normál városi közlekedéshez vagy esőben ajánlott) üzemmódok között.
A kipufogó rendszer 3 az 1-ben rendszerű, a motor alatt helyezkedik el, ezzel is hozzájárulva a tömeg központosításhoz a könnyebb kezelhetőség érdekében, és nagyszerű hangot biztosítva azáltal, hogy az egyes csövek összekötő csövekkel kapcsolódnak egymáshoz. Speciális olajteknő kialakítás tette lehetővé hogy a kipufogó csövek szorosan a blokk körül fussanak, így a motor dönthetősége eléri az 51 fokot – ami valljuk be, parádés adat! Ilyen mélyre normál utcai vasakat ritkán lehet fektetni…
Ehhez persze komoly futómű is kell. Az első és hátsó rugózás is állítható: elöl új fordított első villát találunk 41 milliméter belsőcső-átmérővel, hátul Monocross felfüggesztést egy csaknem teljesen vízszintesen elhelyezett lengéscsillapítóval. A lengéscsillapító elhelyezkedése nemcsak a tömegközpontosításhoz járul hozzá, hanem karcsúbb kialakítást is lehetővé tesz, és az ülés alatti elhelyezés védelmet nyújt a rugóstag számára a por és kosz ellen, melynek így az élettartamát is jelentősen növeli.
Ha pedig erős és gyors a motorunk, nem árt a jó fék sem. Elöl 298 milliméteres dupla, hátul 245-ös szimpla tárcsa felelős a lassításért (elöl négy fékdugattyúval oldalanként). A blokkolásgátlós változat jövőre érkezik.
Az összes fent ismertetett adat értéke szinte a semmibe tud veszni, ha a jármű tömege drasztikusan magas. Csakhogy az MT-09 tömege drasztikusan alacsony! Amikor ehhez a részhez értem az adattáblázatban, valósággal felkiáltottam örömömben: menetkészen is csupán 188 kilogrammot nyom a mérlegen (a blokkolásgátlós változat pedig 191-et). Ebben benne van a 14 liternyi üzemanyag is. Ez a csekély tömeg pedig végképp azt sugallja, hogy a Yamaha újdonságával valóban öröm lesz a motorozás minden egyes métere!
Erős, könnyű, jó a futóműve – mi kellhet még? Persze: mikor lehet majd megnézni-kipróbálni-megvenni, no és mennyiért? A Yamaha MT-09 idén ősszel érkezik hazánkba, várható kiskereskedelmi ára 2’389’000.- forint lesz, míg az ABS-es változatra 2014 tavaszáig kell várni (a fene sem érti, miért…), és a tervek szerint 2’548’000.- forintért lesz hazavihető.
Cimkék:
Az elmúlt hétvégén került megrendezésre az MZ Club Hungary által szervezett immáron negyedik Vértes-Gerecse túrára. Kedvcsináló videó.
Elolvasom »Mi lesz, ha egy repülőgépet keresztezünk egy motorral? Egy elképesztő hibrid, óriási hangerővel!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »