A sorozat előző része: Yamaha GTS1000.
Kevesen tudják, hogy a tegnap megismert Yamaha GTS1000 első felfüggesztéséről a mérnököknek eszébe jutott az összkerék-hajtású motor megalkotása. Végeztek is ilyen irányú kísérleteket, a mechanikus elsőkerék-hajtás azonban csak nagyon nagy túlsúllyal és igen bonyolult technikával lett volna megvalósítható. Így aztán soha nem került ki a technika a gyár falain kívülre. A Yamaha háza táján azonban megfészkelt a gondolat, és évekkel később, egy teljesen más motoron valóra is váltották azt.
Hol lehetne nagyobb szükség az első kerék meghajtására, mint a terepmotorozásban? Hiszen az autóknak is hajtják valamennyi kerekét! A Yamaha az Öhlinssel együttműködve fejlesztette ki azt a rendszert, amelyet a WR sorozat harmadik generációjába építettek be. Nagyon kevés ilyen gépet értékesítettek – eleve korlátozott példányszámban gyártották -, így ezek is igazi különlegességgé válhattak.
No de nézzük a technikát! A váltóról hagyományos, láncos megoldással hajtották a hátsó kereket, azonban kivezettek még egy láncot, amely egy olajpumpához vitte az energiát. Ez a hidraulikus rendszer juttatott nyomást az első kerékagyhoz, és hozta mozgásba a normálisan csak kormányzási célokat szolgáló kereket. A rendszert úgy hangolták be, hogy legfeljebb az összes teljesítmény 15 százaléka jusson el ide – így a motor vezethetősége nem változott meg nagyon durva mértékben, kritikus helyzetekeben azonban sokat segíthetett a megoldás.
A hidraulikus meghajtás szerencsére nem jelentett komoly túlsúlyt: kevesebb mint tíz kilogrammal növelte a motor tömegét, így az összkerék-hajtással is 120 alatt maradhatott. Abszolút nem közismert, hogy 2004-ben készítettek 250-eseket is a 2trac rendszerrel – ezekkel gyári versenyzők indultak néhány endúró-viadalon. Annál többen hallottak a 450-esre épült Dakar-gépről, amelynek hátán David Fretigne több szakaszgyőzelmet is aratott. Ez azért is volt nagy szó, mert akkoriban még sokkal nagyobb hengerűrtartalmú- és teljesítményű vasakon száguldott a konkurencia, így a hangvillásoknak remek hírverés volt, ha a nap végén elsőként futott be egyhengeresük.
Összességében azonban hiába volt a 2trac rendszer, a gép nem tudott hagyományos meghajtású társai fölé kerekedni – vagy mondjuk inkább úgy, nem volt egyértemű az előnye. Így aztán szép csendesen elhalt ez a technikai különlegesség is. Az alábbi videón néhány pillanatra mozgás közben is megcsodálhatjuk, mit jelent motoron a 2WD.
Cimkék:
Indiában az emberek értékrendje, világnézete erősen eltér a nálunk megszokottól. Ezt bizonyítja ez a videó is: fiatal gyerekek autóznak és motoroznak a Halálfalon.
Elolvasom »Sikeresen teljesítette a „világ legnagyobb amatőr sivatagi rally-ját” a Go Go Triumph Team színeiben induló Turjányi János és a Tiger 800 XC.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »