Amikor az első technikai információk napvilágot láttak a legújabb generációs boxer erőforrásról, sokan csalódottak voltak, hogy oda a jól megszokott lég-olaj hűtéses technika, amely sok évtizeden át bizonyította megbízhatóságát. Ugyanakkor nehezen értettük, hova dugták el ilyen ügyesen a mérnökök a vízhűtőt, hiszen első pillantásra azt nem is lehet észrevenni a 2013-as R1200GS-re nézve.
Azután kiderült, hogy a BMW legújabb erőforrása nem lett teljesen vízhűtéses (vagyis a hengereken látható hűtőbordák sem pusztán optikai céllal vannak ott, mint sok más motorkerékpár-erőforrásnál), hanem a hűtési rendszer összetett. Kisebb részben a folyékony hűtőközeg (csak már nem olaj), de nagyrészt még mindig a levegő vezeti el a keletkezett hőt. Az alábbi videóból egyértelműen kiderül, hogyan is épül fel és működik a “vizesboxer”:
Ezek után valóban azt kell mondani: nem semmi munkát végeztek a tervezők! Elképesztően kompakt az olajos csúszókuplunggal és a váltóval egybeépített erőforrás, amelyben csak a fontos részeket hűti a folyadékközeg. Mint már régóta tudjuk, a befecskendezés helye a hengerek tetejére került, így megváltozott az üzemanyag- és gázáramlés iránya is – minden sokkal hatékonyabb lett. Már csak egy dolog van hátra: a puding próbája, vagyis hogy személyesen is meggyőződjünk róla: hogyan muzsikál az életben is ez a motor. De csak kitavaszodik már nemsokára…
Cimkék:
Legalábbis Stefan Pierer szerint, aki egy interjúban ismertette az osztrák céggel, illetve legfrissebb szerzeményével, a Husqvarnával kapcsolatos terveit.
Elolvasom »Párizs polgármestere minden kétséget kizáróan a motorosok esküdt ellensége. Reménykedjünk, hogy idehaza nem lesznek követői!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »