A Dakar történelmében a motoros győzteseket végignézve mindig is voltak korszakok. Az 1979 óta rendezett, fokozatosan világhírnévre szert tevő viadalokat eleinte a Yamaha, majd a BMW menői nyerték, később hosszabb Hondás korszak következett, majd ismét néhány bajor sikerrel zárult a múlt évezred. 2001-től azonban megszakítás nélkül (leszámítva a 2008-ban elmaradt versenyt persze) az osztrák KTM motorosai hozzák haza a serleget. Az elmúlt hat évben ráadásul két ember felváltva: a francia Cyril Despres és a spanyol Marc Coma sormintaként váltja egymást a célban a pódium legtetején. Persze ez mind semmi: általában az első 8-10 motor is az osztrákok almából szokott kikerülni.
A közelmúltban elindult szabályváltozások (amelyek miatt a KTM bejelentette visszavonulását, de persze hogy csak blöffölt) nem hivatalosan ugyan, de nyilvánvaló módon azt a célt szolgálták, hogy a többi gyártó is esélyes legyen legalább az előkelő helyezésekre, ezáltal minél több márka képviseltesse magát a Dakaron motorkerékpárral.
Az idei Dakar (ami a már megszokott módon nem Dakarba megy, hiszen Dél-Amerikában zajlik) ugyan még csak a harmadik szakaszt fejezte be tegnap, így komoly következtetéseket nem lehet levonni az eddigiekből, de mindenképpen érdemes megemlíteni: mintha változni látszana a helyzet. Az első napi etapot ugyan az Apriliás Lopez nyerte, no de ez egy rövidke speciál szakaszt tartalmazott csak. A második napon már “rendes” verseny volt: Despres az élen, Coma a sarkában, a harmadik helyen azonban egy Husqvarna következett. Tegnap ismét Despres végzett az első helyen (Marc Coma elnézett egy elágazást – mert követett egy autót – és tíz percet vesztett), utána azonban a következő sorrendben futottak be a motorosok: Verhoeven (Sherco), Goncalves (Husqvarna), Rodrigues (Yamaha), Duclos (Aprilia) – vagyis nem kimondottan egy KTM-armadát láthatunk felsorolva.
Az első három napot követően az összetett verseny pedig a következő sorrendben áll: 1. Despres (KTM), 2. Coma (KTM), 3. Casteu (Yamaha), 4. Lopez (Aprilia), 5. Rodrigues (Yamaha), 6. Duclos (Aprilia), 7. Goncalves (Husqvarna), 8. Ullevalseter (KTM), 9. Pizzolito (Honda), 10. Viladoms (KTM). Persze ez még nagyon az eleje a menetnek, de bizakodjunk, hogy a kiélezett küzdelem megmarad, és az “esélyegyenlőség” növekedni fog. Hiszen az jó lenne a versenynek, a gyártóknak, no és nekünk nézőknek is!
Végezetül egy kis kedvcsináló “mozgókép” a tegnapi etapról. A mai szakasz alcíme pedig: “navigáció a folyómedrekben”. Izgalmasan hangzik!
Rengeteg fotó, videó az esményről a www.dakar.com oldalon!
Cimkék:
A Lazareth műhelyéből újabb vadállati vonalakkal felvértezett paripa került az utakra: ezúttal a Yamaha izommotorját, a VMaxot szabták különlegesre.
Elolvasom »Egy olasz cég kimondottan a kerekesszékbe kényszerült embertársaink mobilitási gondjainak megoldására fejlesztett robogót.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »