A Honda 1979-ben a négyütemű, V4-es, ováldugattyús NR500-zal indult a GP versenyeken. A masina nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: bár 130 lóerős teljesítményre is képes volt, a kortárs kétütemű gépekkel érdemben nem tudta felvenni a versenyt, az innovatív technika egész életútját technikai nehézségek kísérték és kifejezetten drága volt. Az aranyszárnyas márka következő próbálkozása az NS500 lett, egy V3-as, kétütemű masina, amelynek egyik technikai érdekessége a dupla főtengely volt. Ez a gép 1982-ben indult hódító útjára, az 1983-as szezonban Freddie Spencer 12 versenyből 6-ot nyerve, mindössze két pont előnnyel megszerezte a világbajnoki címet. A különleges konstrukciót a Honda ebben az évben hivatalosan nyugdíjazta, az átadta a helyét az NSR500-nak.
A legsikeresebb GP motor 1984-ben lépett a gyorsasági motorversenyzés legelőkelőbb porondjára. A masina könnyebb és kompaktabb volt elődjénél, azonban a szokatlan vázzal a Hondának számos problémája akadt: Spencer a 12 versenyből végül csak 7-et teljesített vele, igaz 3 győzelmet is szerzett. A ’84-as fiaskó után azonban a csapat magára talált, az amerikai versenyző összesen 7 futamot nyert, háromszor pedig a dobogó második fokáig jutott a géppel, és így ismét világbajnok lett. 1987-ben a hengerszöget 112 fokra növelték, a hengerek közötti megnövekedett helyre 4 darab 36 milliméteres Keihin karburátor került, ami tovább növelte a masina teljesítményét – ebben az évben Wayne Gardnert emelte trónra az NSR500. 1988-ban teljesen újratervezték a gépet, az egy merevebb vázat kapott, és számos módosítás történt az erőforráson, a siker azonban elmaradt. A teljesítmény további növelése után ’89-ben Eddie Lawson bajnoki címet szerzett motorral, ami nem csak papíron, de a szakértők szerint is a szezon legjobb gépe volt.
A ’90-es évek elején a Yamaha 3, míg a Suzuki egy világbajnoki címet szerzett, a Honda válaszlépése pedig természetesen a további fejlesztés volt. A superbike és endurance győztes RVF750-nel szerzett tapasztalatok alapján először a vázat alakították át, majd 1992-ben az elhíresült big-bang gyújtásrendszert vezették be a gépen. Mick Doohan a szezon első hét versenyéből ötöt megnyert, kétszer második volt, azonban egy súlyos lábtörés miatt négy versenyt kihagyott a 13-ból, így a bajnoki címről is lecsúszott. A siker azonban nem maradt el, az ausztrál legendát írt, amikor 1994-től kezdve öt szezonon át megnyerte, illetve megtartotta a bajnoki címet az NSR500-zal. Doohan az 1999-es szezon elején egy súlyos balesetet szenvedett, ami karrierjének is véget vetett, a bajnokságot mégis egy Hondás nyerte: a spanyol Àlex Crivillé 6 győzelemmel és további 4 dobogós helyezéssel biztosította be címét. 2000-ben azután megérkezett az ifjú titán: Valentino Rossi első királykategóriás évadjában második helyezett lett a bajnokságban, 2001-ben pedig toronymagas nyerte a világbajnoki címet, amely egyben az NSR500 diadalmenetének a vége is volt. A majd két évtizednyi korszerűsítésnek hála pályája során az NSR500 kilenc konstruktőri és tíz egyéni bajnoki címet zsebelt be. Ugyan a motorral 18 év alatt szerzett tapasztalatokat a Honda hasznosította az RC211V megalkotásakor, a 2002-es szezon már egyértelűen a négyütemű gépekről szólt.
Cimkék:
Egészen meglepő kijelentést tett Casey Stoner, a 2011-es év világbajnoka. Ráadásul cselekedetével alá is támasztotta azt. Szerinte a motoGP versenyzői ki nem állhatják egymást...
Elolvasom »Tipikus baleset egy ismert helyen, ezúttal egy 32 milliós motorral.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »