A motorgyártók manapság többnyire a túraendurókkal illetve gazdaságos motorok megalkotásával vannak elfoglalva. Ha jobban átgondoljuk az utóbbi évek felhozatalát, igazi „roadster” motorból kevés született. Persze kérdés, hogy mit értünk ez alatt az autóiparból származó szó alatt motorok körében. Nyilván volt, van számos csupasz motor, azonban a roadster több, mint egy sportos teljesítményű csupasz élménymotor, kell hozzá az exkluzivitás, a stílus. A Yamaha BT1100 Bulldog, az MT-01 többé-kevésbé megfelelnek ennek a felfogásnak, akárcsak a BMW R1200R, bár a bajorok esetében a koncepció szintjén megmaradt Lo Rider illene jobban ebbe a felsorolásba. No meg persze ott volt a francia Voxan, akik a 2008-ban kezdődő válságban elvéreztek.
A stafétát a Boxer Design látszik átvenni, akárcsak a német Horex, a francia cég egy exkluzív, viszonylag nagy teljesítményű stílusos csupasz gép megalkotásába fogott. A Paris Motor Show-n bemutatott koncepció ugyan semmi technikai újdonságot nem tartalmaz, azonban érdekes csomagba építette össze a manapság divatos technikai elemeket. A Superbob nevezetű koncepció nem rendelkezik külön vázzal, a jobb híján csak önhordó tartóelemnek nevezhető szénszálas alkatrész magában foglalja a légszűrőházat is, és a motor maga teherviselő elem – ez a megoldás a Ducati 1199 Panigale kapcsán lehet ismerős. A BMW-t juttathatja eszünkbe a Duoleverhez hasonló első felfüggesztés és az egykaros lengővilla, a motor maszkulin megjelenése pedig az MT-re hajaz. A technikai csemegék sorát a 997 köbcentiméteres, 88 fokos hengerszögű V2-es erőforrás, a 0,4-0,6 bar nyomást produkáló turbófeltöltő, a szíjhajtás, az Öhlins rugózó elemek, a Marchesini kerekek és a Brembo fékrendszer gazdagítják. A masina tömege (szárazon: 175, menetkészen: 200 kilogramm) kissé magasnak tűnik a szerkezeti konstrukció tükrében, nyilván az erőforrás és a feltöltő extra tömege adhat erre magyarázatot. Mindenesetre egy megtermett motorossal együtt is csupán két kilogrammot kell mozgasson az erőforrás minden lóereje: a csúcsteljesítmény 158 lóerő (9500-as fordulatnál), a nyomatékcsúcs pedig 124 newtonméter (8000-nél).
A Superbob projekt vezetője, Albert Castaigne azt nyilatkozta, hogy a masina gyártásához szükséges eszközök rendelkezésre állnak, de a jelenleg 20’000 eurós árral tervezett motorra még két évet várnunk kell. Persze arra csak akkor fog sor kerülni erre, ha elegendő megrendelő lesz a gépsárkányra.
Cimkék:
Üvöltő sportmotor helyett egy kisköbcentis vassal, lassított felvételen. Rok Bagoroš egy KTM Duke 125 nyergében.
Elolvasom »A párizsi Motor Show talán legérdekesebb eleme a Yamaha Super Teneré Worldcrosser. Már nem csak koncepció.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »