Hétköznapi életünkben vannak olyan tárgyak, amelyek formáján nem gondolkozunk túl sokat. Rendeltetésüknek tökéletesen megfelelnek, a tervezéstől függően esztétikusak és/vagy ergonomikusak is. Nyilván a bukósisakok is ilyenek, hiszen az emberek fejformája túlságosan nem változott az elmúlt évtizedekben (sem), amióta a sisakok fejlesztése intenzívebben folyik. Persze a felhasznált anyagok korszerűbbek, a sisakoknak ma már komoly biztonsági szabályoknak kell megfelelniük, ergonomikusabbak, csendesebbek, no meg persze a szélcsatornákban is jobb eredményt produkálnak. Végső soron azonban egyetlen komoly funkciójuk van: a fejet védeni, legfőképpen egy baleset bekövetkeztekor. Feladatuk ezzel véget is ér. Vagy talán mégsem.
A baleset olyan dolog, amiről mindenki azt hiszi, vele nem történhet meg, és a bukósisak is csak a motorozás egy kötelező nyűgje. Azonban aki egyszer már odaverte buksiját az aszfalthoz, tisztában van a sisak jelentőségével. A Voztek új fejvédője pedig választ ad arra a cseppet sem egyszerű kérdésre is, hogy hogyan vegyük le egy balesetet szenvedett motoros sisakját. Ha komoly trauma éri a fejet vagy a nyakat, a mentősöknek eddig sok lehetőségük nem volt: vagy nagy-nagy óvatossággal kellett levenniük a sisakot, vagy egyszerűen kénytelenek voltak azt levágni. Persze mindkét módszer veszélyes és időigényes, ami egy balesetkor akár a delikvens életébe is kerülhet. Ezt a problémát a Voztek nagyon egyszerűen kezeli: szembemenve az eddigi koncepciókkal alkottak egy hátulról nyitható sisakot. A „kupak” zsanérja vészhelyzetben könnyen kioldható, és a fej, illetve a nyak további terhelése nélkül a fejvédő gyorsan eltávolítható.
A sisakot az ausztrál John Vozzo kezdte tervezni még 2005-ben, amikor is egy szerencsétlen ejtőernyős balesetben mindkét lábát eltörte. Gyógyulása idején alternatív biztonsági eszközökön törte a fejét, ekkor merült fel benne a hátulról nyitható sisak ötlete. Mark Bryant személyében üzleti partnerre is talált, az alternatív fejvédőt pedig most számos alkalmazási területen próbálják bevezetni. A motorosoknak szánt bukójuknak ez már az ötödik generációja, annak tesztelése jelenleg is folyik.
Cimkék:
Megjelent az EBR 1190RS-t népszerűsítő videósorozat negyedik része. Az új epizód ismét a masinát helyezi a középpontba.
Elolvasom »Gyönyörű, sikeres, és irgalmatlanul gyors. Leslie Porterfield megdöntötte az 1000-es gyári motorok sebességi rekordját.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »