Az Akrapovič cég egy igazi sikertörténet, mely 1990-ben kezdődött. Igor Akrapovič ekkor alapította Skorpion in Scorpion nevű cégét. Az inspirációt a motorversenyző tapasztalata adta, aktív évei alatt sohasem volt elégedett az általa használt kipufogórendszerekkel, azok vagy túlságosan nehezek, vagy túlságosan drágák voltak. A szlovén cég első üzleti áttörését 1993-ban érte el, a Kawasaki Németországban tesztelte az Akrapovič által gyártott kipufogórendszert, s annak pozitív eredményei alapján a rákövetkező évben a gyári csapat Akrával indult a superbike világbajnokságban. Az üzlet ekkor indult be igazán, a Kawasaki után számos más gyártó, privát csapat is elkezdte használni az egykori versenyző cége által gyártott kipufogórendszereket. A céget 1997-ben keresztelték át Akrapovič-ra (az akrap törökül skorpiót jelent), majd 1999-ben a masszív piaci sikernek hála átköltözött Ivancna Goricába, az eredeti 480 négyzetméteres üzem helyett egy 3000 négyzetméteres létesítményben folytatták tevékenységüket. A gyártóterület nagysága mára elérte a 13000 négyzetmétert, és a gyár 2009 óta saját titánöntödével is rendelkezik. A kis szlovén cég mára számos nagy motorgyártóval kötött szerződést, így az Akrapovič kipufogó rendszerek, végdobok gyári kiegészítőként is megrendelhetők, gyakran a motorgyártó saját cikkszámával. Az egykori versenyző cége 2008-ban lépett be az autók világába, számos utcai sportautóhoz is gyártanak kipufogórendszereket.
Az Akrapovič cég első versenysikerét 1997-ben könyvelhette el, a superbike-os Akira Yanagawa Kawasakiján egy Akra rendszer volt. 1999-re az összes japán motort használó csapat a szlovénok termékét használta, majd 2000-ben Colin Edwards-szal VB címet is szereztek: a texas-i egy Castrol Honda SP01-gyel saját pályáján győzte le az akkoriban egyeduralkodó Ducatit. 2004-ben az autóversenyzésbe is belekóstoltak a szlovénok, ekkor a Forma-1-ben induló BAR Hondának szállítottak komplett rendszereket.
Húsz év piaci és versenypályákon elért sikerei után az Akrapovič cég megérdemelten ünnepelheti jubileumát, amelynek keretében egy kiállítást szerveztek. A Bistrában, a szlovén technikai múzeumban számos motorral egybeépített kipufogórendszer látható, no meg persze jó néhány világbajnok gép is. A kiállításon megtekinthető Lorenzo Yamaha M1-ese, Biaggi Aprilia RSV4-e, Marc Coma KTM Rallye 450-ese, Ben Spies Yamaha R1-ese és Tony Cairoli KTM SXF350-e.
Cimkék:
A kétütemű boxermotoros R10 modell soha nem került gyártásba, mégis érdemes megemlékezni róla egy 65 éves fotó kapcsán.
Elolvasom »A hivatalos rekord ugyan nem dőlt meg, de így is figyelemre méltó eredmény született: több mint 272 km/h-s tempó egykeréken.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »