Ahogy a fejlett, jóléti társadalmak lakosságának átlagéletkora növekszik, egyre nagyobb szerepet kap az élet megőrzése, a biztonság kérdése. Persze a dolog jóval komplexebb, de tény, hogy a biztonság növelése első értelmezésben mindenkinek jó. Az utóbbi években számos technikai fejlesztés látott napvilágot, és/vagy terjedt el széles körben a motorozás terén is, amelyek vészhelyzetek megelőzésében, elhárításában vagy éppen a negatív következmények enyhítésében jutnak szerephez. Az egyre fejlettebb passzív védőfelszerelések mellett terjednek a légzsákos kabátok is, a biztosítók és az EU pedig az ABS kötelezővé tételével vannak elfoglalva.
Az autókban ugyan számos életet mentett már meg, a motorokon nehézségekbe ütközik a légzsákok alkalmazása. A balesetek karakterisztikájából illetve az esések jellegéből adódóan számos esetben megkérdőjelezhető, hogy egy ilyen eszköz mennyiben segít – persze a bajban a legkisebb segítség is nagy segítség. Mindenesetre mind a mai napig a Honda Goldwing az egyetlen sorozatban gyártott motorkerékpár-típus, amelyet a gyártó (opcionálisan) felszerelt ezzel az eszközzel. A napokban előkerült szabadalmi rajzok alapján azonban ez a helyzet megváltozhat. A Honda jogvédelmi kérelme egy új típusú motoros légzsákot ír le, amely alapvetően az ütközésekkor nyújtana védelmet a motorosnak. A Goldwingen a tankba van integrálva a légzsák, annak a motornak a karakterisztikájához illik is a megoldás, azonban számos kétkerekű könnyebb (szinte az összes), magasabban van a súlypontja és más testhelyzetben használjuk őket. Igaz, hogy ugyanazok a fizikai szabályok érvényesülnek, ütközéskor ezek a „feszesebb” motorok másként viselkednek, valamint a motoros is más pályán repül előre, más akadályokba ütközik. Ennek megfelelően az új, elnagyolt háromszög-forma légzsákot a kormányra szerelnék, ami felfújt állapotában oldalirányba illetve előre kitérhetne, hogy minél nagyobb védelmet nyújtson.
Tisztában kell lenni azonban azzal a ténnyel, hogy egy szabadalmi kérelem nem jelenti automatikusan azt, miszerint az ötlet alapján tényleges termék születik. Egyelőre nem áll rendelkezésre információ a fejlesztésről, így még csak megbecsülni sem merjük, mikor jelenik meg ez a biztonsági eszköz – ha egyáltalán megjelenik.
Cimkék:
Számos vicces, többé-kevésbé hasznos kiegészítő után végre itt egy ötlet, ami akár életet is menthet.
Elolvasom »Földrengés, cunami, utórengések és a XXI. század első nukleáris katasztrófája. Ennek árnyékában szinte jelentéktelen hír, hogy elmaradhat a japán motoGP futam.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »