A Yamaha tavaly bemutatott XTZ 1200 Super Teneréje idén két újabb színnel is a piacra kerül. A tavalyi kék „Viper Blue” és ezüst „Silver Tech” fényezés mellett a japán világjáró idén a „Competition White” elnevezésű trendi fehér mellett kap egy gonosz fekete „Midnight Black” külsőt is. Na bumm, gondolhatják most sokan. A bemutatás után ilyen rövid idővel sok frissítést nem vár az ember, pláne, ha a motor nem éppen egy versenysportban érintett teljesítményorientált vas.
Ami érdekesebb, az a mögöttes piaci trend. Hetek óta nem titok, hogy a Yamaha a Super Tenerét az idei évtől az Egyesült Államokban is értékesíteni fogja. Az első újságírói tesztek is lezajlottak már a nagy vízen túl, tehát ez sem jelent igazi újdonságot. Ami azonban említésre méltó az a trend, amit ez jelent. A fejlett világ legnagyobb motorpiaca az Egyesült Államok, néhány évvel ezelőtt még több mint évi egymillió motort értékesítettek a gyártók. Ugyan nagyrészt a Harley-Davidson uralta a piacot, de a japánok is jelentős részt szakítottak ki maguknak az eladásokból. A hitelválság persze megtette hatását, 2009-ben 40%-os visszaesés volt tapasztalható az értékesítésekben. Ugyan tavaly számos gyártó számolt be pozitívnak tűnő részeredményekről, egyes negyedévek eladási mutatói valóban reményre adtak okot, mégis, összességében az értékesítések újabb 15%-os csökkenését mutatják a statisztikák, ami azt jelenti, hogy a globális értékesítések tovább csökkennek, a jó tíz évvel ezelőtti szintre esett vissza az új motorok kereskedelmi forgaloma. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az Ural és a BMW éves viszonylatban valóban növekedést produkáltak, az oroszok 38%-kal növelték eladásaikat, a bajorok pedig 12%-os növekedés mellett 98’047 kétkerekűt adtak el, ami már majdnem a 2008-as eladásokat idézi.)
Tudni kell, hogy az Egyesült Államokban számos modell nem megvásárolható, még ha az itt, Európában nagy népszerűségnek, vagy legalábbis elismertségnek örvendett. Az „amerikai tradíció”, a cruiserek uralta piacra a gyártók nem vittek be számos motort. Úgy tűnik azonban a gazdasági körülményeknek és az egyre csökkenő eladásoknak hála ez a politika is megváltozik. Két-három éve, amikor a benzinárak elkezdtek emelkedni, az olasz robogókról írt a média, és ha nem is olyan mértékben, mint Európában, de újra megjelentek a kedvező fogyasztású kismotorok az amcsiknál. 2011-es üzleti év nagy újdonsága számos, eddig európai modellként nyilvántartott masina piaci megjelenése a nagy vízen túl. Egy fecske nem csinál nyarat, de Yamaha jövőre piacra dobja a Super Tenerét, az FZ8-at, a Honda pedig a CBR250R-t és a CB1000R-t elviszi az amcsikhoz. Forradalmat ugyan nem fognak csinálni ezek a modellek, de bízzunk benne, hogy az értékesítések pozitív eredményt hoznak s valamiféle lökést adnak a piacnak.
Cimkék:
Bréking nyúz: a Norton valóban motoGP motort fejleszt, az angolok heteken belül megkezdhetik a tesztelést.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »