Koncepcionálisan egy ilyen videó már több, mint unalmas. Egy kirívóan jó teljesítményű autó és egy sportmotor összecsapása jórészt csak a pályán, az időjárási körülményeken és nem utolsó sorban a vezetőkön múlik. A nagy nézettségű műsorok, jól menő lapok persze gondoskodnak róla, hogy mindkét járművet egy saját hazájában ismert, elismert versenyző vezesse, hogy a közönség biztos legyen benne, a technikából kihozzák a legtöbbet, de legalábbis messze jobban menjenek velük, mint arra egy átlagember képes. Aki most meglepetésre vár, csalódni fog, ezúttal sincs másképp.
A nemzetközi sikerű Top Gear autós magazin vitte tesztpályára a legújabb angol élményautót, az Ariel Atom V8-at. Ennek a gépnek az elődjét egy Honda Civic Type-R turbófeltöltős változata hajtotta, a könnyű szerkezetnek és a 300 lóerős teljesítményű erőforrásnak hála az Ariel egy figyelemre méltó teljesítmény/tömeg arányú utcai közlekedésre alkalmas jármű. A Top Gear ezt az élményautót anno egy Honda CBR600RR-rel hasonlította össze, a motor az angolok tesztpályáján 4 másodperces hátránnyal haladt át a célvonalon.
A legújabb, harmadik Ariel Atom modell a V8-as jelzésű típus, mely elődjén nem kevesebb, mint 200 lóerővel túltesz. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a masina erőforrása két sornégyes motorkerékpár aggregát felhasználásával készül, az egyedi konstrukció 500 lóerős teljesítményre képes a főtengelyen mérve. Ezt a négykerekű szörnyet elődjéhez hasonlóan egy motorkerékpárral mérték össze, a nagyobb teljesítményhez mérten ezúttal a legerősebb utcai sportmotor, a BMW S1000RR volt az ellenfél (a videó még a legújabb Kawasaki ZX-10R piacra dobása előtt készült, csak most került adásba). A motort a brit BSB Evo bajnokság tavalyi győztese, a BMW-vel versenyző Steve Brogan vezeti, az autót pedig a Top Gear egyik rendszeres tesztpilótája terelgeti a pályán.
Az eredmény most nem olyan fényes nekünk, motorosoknak, de semmi meglepő nincs benne. Az autó teljesítmény/tömeg aránya már-már egy motorhoz mérhető, elméletileg 817 lóerő jutna az autó egy tonnájára – bár az csak 612 kilogramm. A BMW hasonló mutatója jó 20%-kal magasabb, ha az S1000RR egy tonna lenne, a teljesítménye 1055 lóerő lenne. Ezek a számok már viszonylag jól összehasonlíthatók, ellentétben az ilyen videók párbajaival, s a kemény féktávokkal és kanyarokkal tarkított pályán a kétkerekű most alulmaradt az autó jobb tapadásával szemben.
Az igazság az, hogy az Ariel Atom V8 ideje gyakorlatilag az összes luxus sportautóénál is jobb volt, az 1:15.1 köridőnél a BMW csak egy másodperccel futott lassabb kört. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW S1000RR gyorsabban teljesítette a Dunsfold Aerodrome kört olyan exkluzív csúcsteljesítményű modelléknél, mint a Bugatti Veyron SuperSport, a Gumpert Apollo, a Koenigsegg CCX vagy éppen a Ferrari Enzo. Innen nézve a dolgot a kép már jóval árnyaltabb. Arról már ne is beszéljünk, hogy a BMW kevesebb, mint századannyiba kerül, mint a Bugatti sportváltozata…
Cimkék:
A H-D a napokban mutatta be legújabb modelljét, a Blackline nevezetű cruisert, a Dark Custom sorozat legújabb tagját.
Elolvasom »A Verona Motor Bike Expo nem az abszolút legnagyobb európai kiállítás, azonban itt is rengeteg érdekes vassal találkozhat az ember.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »