Maga a hír csupán egy aláírásgyűjtés kezdetéről szól. Bende Tibor, a totalcar.hu internetes autós hírportál ügyvezető igazgatója nyújtott be egy kezdeményezést az Országos Választási Bizottsághoz, miszerint: “Kezdeményezzük, hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére a törvények olyan módosítását, hogy a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmat és a 11 kilowattos teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár – megfelelő közlekedési jártasság esetén – B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel is vezethető legyen.” Amennyiben sikerül 50.000 aláírást összegyűjteni, az Országgyűlésnek mindenképpen tárgyalnia kell a javaslatról (megszavazni természetesen nem kötelességük).
Játsszunk el a gondolattal, hogy a kezdeményezés sikeres lesz, és a Tisztelt Ház elé kerül a törvényjavaslat abban a formájában, ahogy azt eredetileg elgondolták. Ebben az esetben lehetővé válna, hogy a sokak által birtokolt autós jogosítvánnyal egy kiegészítő oktatás után bárki felülhessen egy fenti korlátozásoknak megfelelő kétkerekűre. Internetes fórumokon máris óriási vita bontakozott ki, hogy ez jó lenne-e, vagy sem. Az ellenérvek zöme azt emeli ki, hogy a kétkerekű vezetésében járatlan, ilyen irányú tanfolyamot nem végzett úrvezetők az ötveneseknél erősebb nyolcadlitereseken rengeteg balesetet fognak okozni. A másik tábor viszont alig várja, hogy minél többen üljenek 125-ösre, így csökkentve a dugókat a nagyvárosokban. Kinél lehet az igazság?
A magam részéről a második táborral kell egyetértsek, szakmai oldalról véleményem szerint a baleseti statisztikák megugrásának kivédése megoldható lenne. Ehhez a kulcs nyilván egy megfelelő képzésen van. Nem komplett tanfolyamra gondolok természetesen — akkor most is elmehetne bárki megszerezni az A1 jogosítványt. Azonban motoros tréningeken szerzett több éves tapasztalatom alapján ki merem jelenteni: egy jó oktatási tematikával (senki ne keverje ezt össze a most kötelező akár korlátlan motoros jogosítvány tanfolyamán átadott tananyaggal!) akár fél nap alatt csodát lehet művelni bárkivel. Találkoztam már tréningen több olyan fiatalemberrel, akiknek a friss jogsijával az első útja hozzánk vezetett. Motorkezelési jártasságuk alapján nem is értettem, hogy vizsgáztak le — majd egy bő fél nap elteltével sokkal magabiztosabban motorozva távoztak mindannyian. Persze ezen a vonalon bele lehetne menni a teljes képzési rendszerünk (gondolok itt a jogosítvány megszerzésére) tragikus színvonalába, de ezt most ne tegyük.
Tehát bízzunk benne, hogy egy sikeres aláírásgyűjtés után az Országgyűlés is pozitívan áll a kérdéshez, és valóban lehetővé válik minden autóvezetőnek, hogy megfelelő (nem eltúlzott, de elégséges) dinamikával rendelkező és rendszámos motorra, robogóra ülve átélhesse a két keréken közlekedés általunk már ismert élvezetét, radásul hatékonyabban jusson el uticéljához, mint a városban lassabb és pazarlóbb autójával. Mindezt pedig biztonságosan!
Cimkék:
Motorkerékpárokkal foglalkozó újság vagyunk, most mégis teszünk egy kis kitérőt. Ugyanis véletlenül összetalálkoztam egy elektromos rásegítésű kerékpárral. Annyira megtetszett, hogy megírom a tapasztalataimat.
Elolvasom »Első pillantásra fel sem tűnik, de egy elektromos motorról készült a fotó – a fejlődés pedig tényleg megállíthatatlan.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »