Vallomások sorával kell kezdenem. Nem különösebben izgatnak fel a kerékpárok, ebből kifolyólag nem is értek hozzájuk. Én motoros vagyok, a kétkerekűeknek ez a formája érdekel igazán. Persze jelenlegi tesztalanyunk annyiban tekinthető motornak, hogy van benne egy elektromos hajtómű, ez azonban nem képes önállóan mozgatni a járgányt. Ez fontos dolog, ugyanis a pedelec rendszer egyik kritériuma ez, ettől marad besorolás szempontjából kerékpár és nem lesz segédmotor.
Hogy miért nem vonzódom a kerékpárokhoz? Volt egy időszaka életemnek (tizensokévvel ezelőtt), amikor jórészt anyagi okokból drótszamárral közlekedtem. Azonban annyira izzadós vagyok, hogy mindenhova csatakosan érkeztem meg, így egy szezon után feladtam a közlekedés ezen formáját. Még sík úton és hűvösebb időben is megizzadtam, képzeljétek el amikor az utamba került egy emelkedő és meleg is volt. Azután elkezdtem motorozni, azóta pedig amennyi szabadidőm van, azt mindig motorkerékpáron töltöm. Egyedül a gyerekeimmel szánom rá magam a bringázásra.
Ez a jármű azonban valamilyen szempontból több, mint egy kerékpár.A fedélzeten levő, mitegy 6 kilogramm súlytöbbletet jelentő elektromos rásegítő rendszer pontosan a fentebb vázolt és általam (is) nehezményezett problémakört hivatott kiküszöbölni, nevezetesen az emelkedők leküzdését. Az európai pedelec szabvány értelmében az elektromos rásegítés teljesítménye legfeljebb 250 Watt lehet, és maximum 25 kilométer/órás sebességig működhet (plusz — mint említettem — nem tudja önállóan hajtani a járművet). Amint azonban emelkedőre érünk, és megfontolt pedálfordulatszám mellett taposni kezdjük a talpunk alatti lapokat, az elektromotor minden nyomási fázisban besegít. Teljesítménye ugyan csekély, forgatónyomatéka azonban közel sem az (meghaladja a 20 newtonmétert!), így minél meredekebb hegyre igyekszünk felfelé, annál inkább megkönnyíti a dolgunkat. Olyan váltóáttétel mellett, amivel bizonyosan esélyünk sem lenne boldogulni, szinte fáradtság nélkül haladunk a magaslat irányába. Az elektromos rásegítés mértékét egyébként két fokozatban tudjuk állítani, illetve létezik egy takarékos üzemmódja is, amikor a rendszer igyekszik nyújtani az akksi élettartamát — sík úton például teljesen ki is kapcsolja az elektromosságot. Ilyen esetben mindössze 1,5 másodperc kell hozzá, hogy újra üzemkész legyen a rásegítésünk (ez igaz akkor is, ha menet közben manuálisan kapcsoljuk be).
A Gepida Reptila 1000 kerékpár nagy előnye, hogy hazánkban készül. A gyártó csupán a Yamaha pedelec rendszert vásárolja Japánból, a váztól az összes szerelvényig mindent maga épít köré. Hátul egy nyolcsebességes Shimano agyváltó segíti utunkat — sík úton 30 kilométer/óra normálisan tartható a legtempósabb áttétel mellett –, elöl pedig egy hasonló származású agydinamó szolgáltatja a fedélzeti áramot, ami a világításhoz szükséges. Ennek nagy előnye, hogy szinte észrevétlenül teszi a dolgát, így a hátsó helyzetjelző fényt folyamatosan égethetjük (ez biztonsági szempontból bír jelentőséggel), és az első lámpa felkapcsolása is csupán egy kis kapcsoló elbillentését igényli. A 28 colos kerekekkel felszerelt városi bringa lassításáról V-fékek (anno még csak elődeik, a lényegesen rosszabbul fogó patkók voltak…) gondoskodnak, míg az úthibák komfortromboló hatását a teleszkópos első villa csökkenti. Összességében nagyon kényelmes volt a Reptilával közlekedni. A fenti emelkedőt egy kis mozgóképpel is bemutatjuk:
A jármű mindennapi használatra valóban egy teljesen életszerű alternatívát kínál. Mindenféle környezetszennyezés nélkül tudunk vele városban közlekedni, az igazi belvárosi káoszban pedig kevés gyorsabb megoldás létezik. Az 1,9 kilogrammos és 8,1 Ah kapacitású akkumulátor átlagos használat során 80-100 kilométer körüli hatótávval rendelkezik, ami biciklivel azért többnyire elég szokott lenni. Tölteni egy kellemes formájú szobai berendezéssel tudjuk a Li-Ion rendszerű energiahordozót — a teljes feltöltés 4 órát vesz igénybe, és mintegy 800 alkalommal számíthatunk rá.
A Gepida Reptila 1000 tehát nagyon kellemes mindennapi társ lehet, amellyel izzadtság nélkül kerékpározhatunk el teendőinket intézni. Egyetlen negatívumaként (tényleg nem tudok többet felsorolni) az árát lehet megemlíteni, amely pillanatnyilag még elég borsos. Reméljük, hogy a nyugat-európai terjedésével és a háttértechnika fejlődésével ez is mérséklődni fog, és akkor minél többen ülhetnek át kulturált és főleg magyar gyártmányú pedelec kerékpárra.
További technikai részletek a gyártó honlapján találhatók, az adott típusról például ITT.
Cimkék:
Nagyon szép dolog a kemény decemberi hidegben motorra szállni azért, hogy a legkisebbeknek örömet szerezzünk. Olvasóink ezt tették, és be is számolnak élményeikről.
Elolvasom »Nem újkeletű a kérdés, de most ismét előtérbe került. Érvek akadnak bőséggel pro és kontra is, így érdemes elgondolkozni a témáról.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »