Egy motor megvásárlása előtt, feltételezve annak megfelelő műszaki állapotát, legfontosabb kipróbálni a vasat. Nyilván ennek egy használt motor állapotfelmérésében is szerepe van, de tapasztaltabb motorosok tudják, hogy egy motor és motorosa közötti „tartós kapcsolat” létrejöttében is szerepet játszik. Mindenkinek vannak elképzelései, tervei egy motorral kapcsolatban, mire, hogyan használná. A személyre szabott „funfactor” legnagyobb részben pontosan rajtunk múlik, amit valaki egy masina nyergében a motorozás csimborasszójaként él meg, azt más a pokol legmélyebb bugyrának láthatja. Az elvárások és a technika lehetőségeinek találkozása, egész pontosan annak felmérése pontosan az ilyen személyes próbán múlik. Persze lehet előre is tájékozódni egy motorról, meg lehet ismerni a műszaki adatokat, képeken videókon láthatjuk, hogy néz ki, hogyan viselkedik. Az ilyetén ismerkedéshez nyújt segítséget egy ötletes kis weblap, amely a sokszor elfelejtett ergonómiát helyezi előtérbe.
A Motorcycle Ergonomics persze csak egy virtuális eszköz, nem szabad csupán erre alapozni egy döntést, de hasznos segítség vagy éppen jó szórakozás lehet. A bal felső részben beállíthatjuk méreteinket – érdemes előtte metrikus mértékegységre kapcsolni (Show metric values) – a magasság, preferált könyökszög és a (belül mért) lábhossz megadása után, már csak meg kell adni, melyik motorokat akarjuk megvizsgálni, összehasonlítani ergonómiai szempontból. Plusz lehetőség, hogy a motoroknál minimális korrekciót is végezhetünk, a kormány magassága változtatható, illetve motoroshoz közelebb húzható (vagy eltolható) az eredeti helyzetéhez képest, valamint az ülés magasságát is korrigálhatjuk. A kiválasztott motor és a megadott paraméterek alapján pedig megtekinthetjük, formailag hogyan néznénk ki egy adott motoron, mekkora a lenne a térdszög illetve a szükséges előredőlés mértéke.
Sajnos többnyire csak az amerikai piacon elérhető masinák szerepelnek a kiválasztható gépek között, de a cikk megírása közben azért én is eljátszottam vele egy ideig…
Cimkék:
Végre rendberakták Rossi vállát, komoly fejlesztéseket tervez a Ducati és rendben van Pedrosa is. Csupa jó hír.
Elolvasom »A motorozás során saját biztonságunk vezetői képességeinken és szerencsénken kívül csak a ruházatunkon múlik. Most videón is bemutatkozik a leghatékonyabb védelem: a Rossit is védő ruha utcai változata.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »