Egy motor elnevezésében (a gyártó terminológiája szerint) tükröződik annak jellege, felhasználási területe. A motorok célterületének ilyen jellegű „kodifikációjában” kevés olyan, már-már mágikus tartalommal bíró rövidítés van, mint az „R”. A kód egyértelmű utalás a versenyre, s sugallja a masina sportos jellegét. Persze a 106 lóerős csúcsteljesítménytől, mint katalógusadattól, az ember nem olvad bele a nadrágjába, de a jelzés arra pont jó, hogy az élesedő versenyben felhívja a világ és a potenciális vásárlók figyelmét, hogy itt egy kicsit „többről van szó”.
A Kawasaki a Z750-nel meglépte azt, amit a Triumph két éve a Street Triple R-rel, bár a zöldek esetében tudomásom szerint nem egy extra változatról, hanem modellfrissítésről beszélhettünk. Ha teljesen őszinték vagyunk, ki kell jelentsük: a Kawasakinak nem volt könnyű dolga. Az elmúlt bő egy évtizedben drasztikusan megnőtt a motoreladások száma, ennek nyomán elárasztották a piacot a 600-as nakedek. Az 1999-től 2003-ig gyártott előd, a levegő-olaj hűtéses ZR-7 sokkal inkább egy korabeli 600-as Bandithoz hasonlított teljesítményében, semmint a divatosabb, sportosabb Fazerhez illetve Hornethez. Nem volt egy rossz motor, de nem volt éppen népszerű sem.
A 2004-es modellévre a masina jelentős technikai frissítésen esett át, s ennek nyomán átkeresztelkedett, akárcsak a hangvillások modellje. A kisebbik Z a szó legszorosabb értelmében a kisebbik volt, az erőforrás gyakorlatilag az előző évi 1000-es blokk átméretezéséből született (bár az átalakítás jelentősebb volt, mint amit a Yamaha végzett az FZ8-cal idén). A motoron számos megoldás egy költséghatékony, megkurtított 1000-es motor képét idézte. Ugyan a kisebbik Z-t is a középsúlyú csupasz kategóriában tartotta számon a szaksajtó, azonban átütő siker ez a masina sem lett, pedig a népszerű 600-asoknál egy sokkal kiegyensúlyozottabb motornak bizonyult. Már 4000-es fordulattól rendelkezésre állt a nyomaték majd 85 százaléka; számokban kifejezve ez azt jelentette, hogy a sportosabb 600-as csupaszok bő 60 newtonméteres csúcsnyomatékát már az alsó- közepes fordulatszám-tartománytól kezdve leadta a Z.
Jelentős fordulatot a 2007-es modellév hozott. Kisebb-nagyobb technikai finomítások mellett a masina élesebb, agresszívebb külsőt kapott. A fordított teleszkópvilla bevezetésén túl megnövelték az erőforrás csúcsnyomatékát és csökkentették a kritizált vibrációt. A siker nem maradt el, az elmúlt néhány évben Európa számos országában a legkelendőbb masina volt kategóriájában, és a 125 köbcenti feletti motorok összesített listájában is előkelő helyezéseket ért el. Négy pazar év után az akashiak tovább finomították a csomagot, az új, korszerűbb masinát egy „R” jelzéssel különböztetik meg.
Radikális változásra nem kell számítani, éppen csak leheletnyi, ám mégis jelentős apróságokkal tették még inkább vonzóvá a csomagot. A 41 milliméteres fordított villákban az előfeszítés mellett immár mindkét szárban lehet a csillapítást is állítani, a hátsó lengőkar az új modellen merevebb szerkezetű alumíniumból készült darab, a gáztartályos Uni-Trak hátsó lengéscsillapító rögzítését átalakították a sportosabb élmény kedvéért. Az első fékek immár radiális elhelyezésűek és vastagabb féktárcsákba marnak. Munkahengere szintén radiális kialakítású és a szériafelszereltség részét képezik a fémhálós fékcsövek is. A masina megjelenését is korszerűsítették, karakteres, kéttónusú fényezést kap, valamint még élesebb vonalak jellemzik a fejidomot és az irányjelzőket. Az esztétikán túl a dolognak van praktikusabb részlete is: az első sárhányó kialakításának hála védi a villát.
A csúcskategóriás motorosok számára talán megmosolyogtatóan kevés ez a motor is, sem a 106 lóerős csúcsteljesítmény, sem a beépített alkatrészek nem jelentik a technika ma rendelkezésre álló legkorszerűbb szintjét. Persze ez a motor nem is arra készült, hogy 1000-es pályagépekkel versenyezzen, még a sportosságra utaló „R” betű ellenére sem. Az azonban megkérdőjelezhetetlennek látszik, hogy az elődhöz méltó, azt túlszárnyaló masina született a Z750R képében, ami sokak birtoklási vágyát fel fogja kelteni. Már csak az a kérdés, mindez mennyibe fog kerülni.
Cimkék:
Egy 27 éve fennálló sebességi rekordot adtak át a múltnak nemrégen: a 125 köbcentiméteres motorkerékpárokét. Méghozzá egy Hondával.
Elolvasom »Az Alpinestars legújabb promóciós filmje a sporttúra motorosok érdeklődésére és a szép tájakat szeretők figyelmére tarthat számot.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »