A Yamaha a tavalyi Tokyo Motorshow-n mutatta be több elektromos robogó koncepcióját, melyek közül az EC-03 volt a leginkább konvencionális. Most ez a masina kerül az utakra. Teljesítményében a gép igencsak szerény, de a konkurens Honda EV-Neonál kicsivel talán így is jobb. Míg az aranyszárnyasok gépüket üzleti célra ajánlják, addig a hangvillások saját újdonságukat városi ingázónak titulálják. Az EC-03 hatótávja mindösszesen 43 kilométer egy feltöltéssel, csúcssebessége pedig 35 km/h körüli. Az 50V-os akkut, amelyet a Sanyo szállít, viszonylag hosszú ideig kell tölteni: egy teljes feltöltés 6 órát vesz igénybe.
Valójában a Hiroyuki Yanagi, a Yamaha elnöke is elektromos biciklinek nevezte a gépet, amely szerkezetében, formavilágában az 1977-es, 50 köbcentiméteres belsőégésű erőforrással szerelt Passolt idézi. Hála a könnyű anyagok alkalmazásának a masina körülbelül 30%-kal könnyebb a ma kapható ötveneseknél, tömege mindössze 56 kg. A 12-es kerekeken gördülő gép teljes hossza bő 1,5 méter, szélessége pedig mindössze 60 centiméter. Mivel elektromos hajtású, nincs gyúlékony üzemanyag a fedélzetén, ami a szerény tömeggel és méretekkel társítva jó tárolhatóságot biztosít – ez különösen fontos a zsúfolt japán városokban.
Ez a minimálrobogó a Yamaha középtávú terveinek nyitányaként is felfogható: az iwatai cég az elkövetkező években erőforrásait az elektromos robogók, illetve a fejlődő országok igényeinek megfelelő, alacsony fogyasztású, költséghatékony kismotorok fejlesztésére kívánja fordítani. A 252.000 yen (körülbelül 600.000 forint) árú EC-03 értékesítését Tokióban kezdik szeptember 1-től, Japán többi terültén pedig egy hónappal később. Az export Taiwanba és Európába 2011-ben kezdődik, a teljes becsült igény ezekre a piacokra 300.000-500.000 darab éves szinten. A nagyágyú azonban Kína, ahol a becslések szerint a következő évtized végére évi 20 milliós igény fog jelentkezni az ilyen kisteljesítményű, olcsón üzemeltethető, közvetlen környezetüket nem szennyező gépek iránt. Nem csoda, ha a Yamaha domináns szerepet kíván betölteni ezen a piacon.
Cimkék:
Az egyik legalapvetőbb emberi törekvés kitűnni a tömegből. Ha a motor már nem elegendő ehhez, akkor egy akcióhős ruháját is magunkra ölthetjük.
Elolvasom »Az Onroad kutatócsoportja feltérképezte az autós társadalom motorosok szemszögéből legfőbb típusait. Jellemrajzukat és kezelésük módját ebben a cikkben tesszük közkinccsé.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »