A legtöbb vérbeli motorosnak határozott véleménye van a blokkolásgátló berendezések motorkerékpáron történő alkalmazásáról. Ki mellette, ki ellene van, a számok azonban nem hazudnak. Talán a legnagyobb baj az egészben pontosan ez, hiszen egy nagyteljesítményű motor sem éppen a racionalitás csúcsa, sokkal inkább az élményről és az érzésekről szól: egy érzelmi kérdésben pedig nincs helye a racionális mérlegelésnek.
Akárhogy is, az amerikai motorosoknak nem kell sokat gondolkozniuk a témáról, a nemzeti közlekedési hatóság megteszi ezt helyettük, az amerikai biztosítók pedig hatékonyan lobbyznak az ABS kötelezővé tétele mellett. A kérdéssel először tavaly foglalkoztak, akárcsak az EU a 100 lóerős teljesítmény limit és az ABS kötelezővé tételével, amely idén újra terítéken van öreg kontinensünkön. Május a közlekedésbiztonság hónapja az Egyesült Államokban, most számos, a témával foglalkozó publikáció lát napvilágot. Néhány hete megtudhattuk, hogy a motoros balesetek száma a nagy vízen túl jelentősen visszaesett, de ennek az oka szimplán csak az, hogy a hitelválság hatására 41 százalékkal visszaesett piacon jóval kevesebb kezdő motoros jelent meg.
A biztosítók kapcsolódó szuggesztív statisztikája a 2003-2008-as időszak alapján készült. Az ezalatt történt balesetek alapján az ABS-szel rendelkező motorosoknak 37 százalékkal kisebb az esélyük, hogy halálos kimenetelű baleset részesei lesznek, mint az ABS nélkül motorozóknak. A biztosítók szempontjából szintén kiemelt fontosságú, hogy az ABS-szel rendelkező motorok kapcsán 22 százalékkal kevesebb kárigény érkezett, ami egyben azt is jelenti, hogy az ABS-szel nem rendelkező motorosoknak közel másfélszer akkora esélye van balesetet szenvedni, mint a blokkolásgátlóval ellátott motorok vezetőinek. Azt ugyan a biztosítók is elismerik, hogy egy ABS-szel szerelt motorral is veszélyes helyzetbe kerülhetünk speciális körülmények között, de az összes lehetőséget figyelembe véve a számok az ABS használata mellett szólnak, még ha a balesetek egyéb vonatkozásait (egészségügyi kiadások, kiesett munkaerő) nem is tekintjük.
Cimkék:
Izzókészlet, EÜ doboz rendben.
Elolvasom »A Harley visszanyúlt a klasszikus recepthez, egy gyönyörű hölggyel reklámozzák motorjaikat. Ismét.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »