A Német Automobil Klub, az ADAC a világ legtöbb motorosát tagjai között tudó szervezete. Ők szavazták meg a 2009-es Gelber Engel (Sárga Angyal) díjat a Bosch cégnek, amiért a legújabb generációs motorkerékpár-blokkolásgátlójukkal oly sokat tettek a biztonságos közúti motorozás eléréséért.
Szakértők manapság az ABS-t tartják a legfontosabb motorkerékpáros biztonsági kiegészítőnek. Európai statisztikai adatok alapján ugyanannyi megtett távolság során hússzor nagyobb az esélyünk egy súlyos baleset elszenvedésére motorkerékpárral, mint autóval. Ugyanakkor a kontinensünkön értékesített új motorok mindössze 10 százaléka rendelkezett blokkolásgátlóval 2009-ben – világszerte ez a szám eggyel még kevesebb. Az eladott új autóknál ugyanez az arány az egész Földre nézve 80 százalék! Mi lehet az oka, hogy a négykerekűeknél egyértelmű a döntés, a motoroknál pedig nem?
Nyilván az egyik tényező az ár. Ezen a téren (is) nagyot lépett előre a kilencedik generációs Bosch ABS. A cég 1994 óta fejleszti rendszerét a kétkerekűek számára – eleinte az autókban alkalmazott technológia módosításával, napjainkban azonban teljesen önálló egységként. Dr. Werner Struth részlegvezető szerint: “A mostani blokkolásgátló rendszerünk annyira kicsi és kedvező árú berendezés, hogy végre minden motorkerékpár-gyártónak megéri beépíteni az összes kategória járműveibe.” Valóban: a kilencedik generációs rendszer teljes tömege 0,7 kilogramm (!), amely még közvetlen elődjének is csupán a fele.
Nos, mi csupán bizakodni tudunk benne, hogy az ADAC szakemberei a jövőbe láttak és a 2009 novembere óta gyártott újdonság valóban áttörést fog hozni a biztonságosabb motorozás felé!
Cimkék:
Ismerjük a közhelyet: a Nagy Víz túloldalán a legek hazája található. A legnagyobb motorok, legnagyobb limuzinok, illetve ezek keresztezése.
Elolvasom »Aki négyszer egymás után a elsőként válaszol helyesen, MV Agusta tollat és pendrive-ot nyer.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »