Minél nagyobb, annál jobb – tartja a mondás. A motorok fejlesztésében is hosszú ideig a minél nagyobb teljesítmény elérése volt a domináns szempont. Mára azonban ez a szemléletmód olyan motorokat eredményezett, mint a sorozatgyártott Boss Hoss, a ritka, egyedi építésű V8-as, V10-es vagy éppen V12-es megalomán szörnyek. Azonban maga a konstrukció nem jelenti automatikusan az óriási méretet, cikkünk tárgya, a Moto Guzzi V8 avagy Otto Cilindri egy mindössze 500 köbcentis versenygép volt az ötvenes években.
A gyakorlatilag előd nélkül született gép évtizedekkel előzte meg korát. Az erőforrás maga egy 90 fokos hengerszögű, vízhűtéses, V8-as, négyütemű, dupla vezérműtengelyes konstrukció. A saját idejében óriásinak számító, 68-72 lóerős teljesítményt 12000-es fordulaton produkálta a masina, aminek elérésében a V8-as konstrukción és a DOHC vezérlésen kívül kulcsfontosságú volt az összesen nyolc, minden hengerhez külön szerelt Dell’Orto karburátor. Az 1955 és1957 között versenyzésre használt masina különleges aggregátjának kompakt méretét az alkatrészek kicsinyítésével érte el a Guzzi. Az erőforrás mindössze 45, míg a komplett motor alig 150 kilogrammot nyomott a mérlegen. Sajnos az óriási teljesítményhez a kor technológiai szintje elégtelen volt, a géphez nem voltak megfelelőek a felfüggesztés és a fékek. Az alkatrészek pedig nem bírták a versenyszerű használatot, a motor előállítási és üzemben tartási költsége is óriási volt. Érdekesség, hogy az évek során az eredetileg 6 fokozatú váltót először 5, majd 4 fokozatúra cserélték. A versenyzéshez kétféle idomzatot használtak: a klasszikus, közismert ruha a motor teljes elejét (az első kerékkel együtt) védi a menetszéltől, de létezett egy modernebb, a kereket szabadon hagyó változat is. A paripa képes volt elérni a 280 kilométer per órás csúcssebességet (!!!), amelyet a V8 aktív versenyzésből történő kivonása után évtizedekig senki nem tudott túlszárnyalni a GP versenyzés történtében.
Ezt a korabeli szörnyet néha még beindítják, a V8-as versenymotor hangja igazán (motoros) szívet melengető.
A masinát az általa jelentett technológiai ugrás miatt beválasztották a 10 valaha volt legjobb motor közé, de kvázi sikertelensége miatt csak a 9. helyet tudta megszerezni.
Cimkék:
Ha minden jól megy, júniusban jóváhagyják a közúti szalagkorlátokra vonatkozó új szabványt, amely már a motorosok biztonságát is figyelembe veszi.
Elolvasom »Ha nem jött volna Rossi, Kenny Roberts lenne a Yamaha legsikeresebb motorversenyzője.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »