A napokban készítettünk egy interjút a motorgyártás egyik legendájával. Nem lövök le belőle sok poént, de a szóban forgó úr évtizedeken át tervezett és tesztelt is világhírűvé vált motorkerékpárokat. Közben enduro bajnokságokban versenyzett is – egyszóval motorozási tudásban és tapasztalatban olyan ember, akinek a szavára lehet adni. Egyik gondolatában kifejtette, hogy az egész motorgyártás sajnos teljesen rossz irányba megy – ugyanis senkinek nem lenne szabad olyan motort venni, amelynek teljesítményét nem képes maximálisan kihasználni és kontrollálni – félelemérzet nélkül. Mivel azonban a döntő többségünk nem tartozik ebbe a kategóriába – tedd a szívedre a kezed: te igen? -, szükség lett a menetstabilizáló rendszerekbe.
A KTM a közelmúltban publikált egy remek videót, amely az elektronikai rendszer előnyeit mutatja be. Először egy sima egyenes vonalú gyorsulást láthatunk radikálisan alacsony tapadás mellett. A hagyományos, elektronika nélküli motor csak vergődik pörgő kerékkel, míg a mai modern traction coltrol szinte folyamatos gyorsulásra képes.
Profi pilóta tudja csak jól bemutatni a traction control nélküli motorozás veszélyét. Legalábbis esés nélkül…
Még érdekesebb a helyzet kanyarban. Amennyiben még ledöntött állapotban odacsapod a gázt, amelynek hajtóerőben jelentkező eredményét a gumi nem tudja átvinni az aszfaltra, máris elforog a kerék. Ennek hatására azonnal megszűnik az oldalirányú tapadás is – és komoly bajban vagy. Az utolsó filmrészlet ugyanezt még látványosabban, vizes aszfalton mutatja be. A film angol tudás nélkül is egyértelmű:
A záró részénél meg is jegyzik, hogy nem muszáj kipróbálni odahaza vagy a forgalomban. Az egész témára pedig talán azt mondhatjuk, amit az ABS-re is: utcán, folyamatosan változó tapadás mellett bizony nagyon jól jön a menetstabilizáló elektronika. Főleg, ha túl erős motort vettél – mint szinte mindenki.
Cimkék:
Kevesen tudják, hogy a II. Világháború után a Ducati egy 49 köbcentiméteres, Cucciolo fantázianévre hallgató erőforrással vált igazán híressé.
Elolvasom »A kétlábúak világában az 1978-as széria még éppencsak ízlelgeti a középkorúságot, addig a hasonkorú motorok már edzett öregfiúk. Van is itt tíz.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »