Millió meg még egy pár autómotor hajtotta kétkerekű létezik a világon – a leghíresebb Boss Hoss mellett már egy külön cikkben is összeszedtünk nektek régebben egy kis csokorral közülük. Így tehát az alapötletben semmilyen elrugaszkodottság nincs – a mérnöki kihívásokat kereső alkotók újra meg újra nekirugaszkodnak az ilyesfajta kihívásoknak. Mai hősünk Új Zélandon született, és van annyira különleges, hogy megismerjük. A Madboxer ugyanis egy Subaru WRX négyhengeres boxermotor köré épült, és alkotója szerint kiválóan motorozható vas lett.
Marcel van Hooijdonk az alkotója, aki valahol nevezheti élete fő művének is a járművet – a Madboxer ugyanis öt éven át épült! A sztori úgy kezdődött, hogy egy ausztrál barátja felpiszkálta: milyen lenne, ha egy négyhengeres japán turbós boxer motort mozgatna? Némi hezitálás után a sokféle Subaru erőforrás közül a 2,5 literes WRX blokk maradt. A koncepció az volt, hogy nem próbálják meg valamilyen motorkerékpár vázába belepasszírozni azt, hanem a monumentális boxerből kiindulva köré építik meg az egész járművet.
Az első lépés. Ez után állítólag Marcel bontott egy sört, és azt mondta: menni fog! Majd öt év alatt megcsinálta…
A kezdeti lépés az volt, hogy csak úgy simán letették a blokkot és a két kereket, hogy lássák a dimenziókat. Úgy döntöttek, megvalósítható a dolog. Ez után Marcel nekiállt AutoCAD programmal megtervezni köré a járművet. Ez igen hosszú időt vett igénybe – az összes szükséges tervet elkészítette ahhoz, hogy később az új zélandi közlekedési hatóság – Low Volume Vehicle Technical Association (LVVTA) – közúti forgalomra alkalmasnak nyilvánítsa a végeredményt.
Ekkor született meg a teljesen egyedi, egyoldalú lengőkaros első futómű, a szintén asszimetrikus hátsó felfüggesztés, a komplett rugózás és a segédvázak alakja is. A cél nyilván az volt, hogy a Subaru WRX boxer minél dominánsabb legyen. Kimondottan érdekes a Madboxer fizimiskájában, hogy bal felől a felfüggesztésekből semmi nem látszik – innen csak a két NZ autófelni érvényesül. Már ebben a fázisban eldőlt, hogy a nagy turbófeltöltőt a Subaru Legacy két kisebbjére cseréli le az egyenletesebb erőleadás érdekében.
Az erőátvitelt egy két sebességes automata egységre bízta, amely szintén Japánból származik. A váltás azonban a kormányon levő kapcsolóval manuálisan történik – viszont így a hagyományos váltókar és kuplung szükségtelenné vált. A Buell eredetű peremfékeket tehát amúgy robogós módon a két kormányon levő karral lehet működtetni. A hosszú tervezés és persze hasonlóan alapos kivitelezés után összeállt a vas, amely mindenben megfelelt a helyi hatóságok elvárásainak, így rendszámot kapott – és indulhatott a motorozás!
A beszámolók szerint elképesztő érzés a Madboxer meglovagolása. Motoros szemmel nevezhetjük nehéznek is a maga 313,5 kilójával – a 2,5 literes turbós boxermotornak azonban ez a tömeg pont egy tollpihe nagyságrendjében mozog. A blokk selymesen puha járása és egyenletes erőleadása Marcel szerint olyan élményt ad, amivel semmilyen más motorkerékpár nem veheti fel a versenyt – és nem csak egyenesben, hanem kanyargós úton is igazi öröm vezetni a Madboxert. Kár, hogy ez az élmény számunkra elérhetetlen, de azért örüljünk az övének!
Cimkék:
Anno mind az ázsiai, mind az európai piacon nagy siker volt a Yamaha RD350. Most a japánok az XSR300-al próbálják megismételni ezt a sikert.
Elolvasom »A Dunlop egy különleges posztersorozatot készített, amely tisztán jótékony célokat szolgál. Ennek tizenhatodik tagja lett most Nicky Hayden.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »