Mindannyian tudjuk, hogy a motorozás veszélyes válfaja a közlekedésnek. Azonban kellő megfontoltsággal, higgadtsággal és alázattal lecsökkenthetjük a baleseti kockázatot. Ezt tetézhetjük még folyamatosan önképzéssel, tréningekkel, ahol felkészülhetünk a lehetséges forgalmi szituációkra és azok balesetmentes megoldására. Nézhetünk videókat az interneten keresztül és olyan dolgokat láthatunk, amelyekre ép ésszel nem is gondolnánk – ezzel is növelve a közlekedési rutinunkat és a túlélési esélyeinket. Azonban vannak olyan helyzetek, amelyre a legfelkészültebb, vezetéstechnikailag magasan képzett járművezető sem tud helyesen cselekedni, egészen egyszerű okból kifolyólag. Ez az ok az idő hiánya. Az egyik legrémisztőbb, amely egy motorossal előfordulhat, ha egy nagytestű vaddal találkozik össze.
Az alábbi videókban két olyan balesetet is láthatunk, amelyben egy motoros és egy őz, illetve egy szarvas a szenvedő fél. Bizonyára többünkkel is előfordult már ilyesféle találkozás, akár testközelből, akár csak centikre elkerülve az ütközést. Mindannyian egyetértünk abban, hogy gyakorlatilag csak a puszta szerencsén múlik, hogy lesz-e csatt avagy sem. Az első felvételen látszik, hogy szépen, nyugodt tempóban motorozik egy társaság, majd hirtelen berobog a képbe a kedves szarvas annak reményében, hogy néhány másodperc hírnevet szerezhet magának. Mivel ezer más tényezőre is figyelni kell csapatban való motorozáskor, így szinte teljesen váratlanul éri a csapat tagjait az oldalról érkező veszedelem. Látszik, hogy szinte semmit nem tudott reagálni az, aki a legközelebb került az állathoz.
A második felvételen is forgalomtól mentes útszakaszon, egészen váratlanul érkezik a baj. Üres úton haladva akaratlanul is egy kicsit lankad az ember figyelme, hajlamos elkalandozni a gondolat – mivel nincs túl sok inger, amely éberen tartaná az elmét. Ehhez hozzájárul még, hogy úgymond a kamerának magyaráz a rájder, tehát megosztja a figyelmét. Aztán hirtelen berobog a képbe egy őzike, a motorosnak éppen csak arra van ideje, hogy a szava elcsuklik és egyből ütköznek. Mire felfogná és feldolgozná az információt az agya, addigra meg is történik a baj.
Frissen él még bennem a saját rémtörténetem, amely után személyes tapasztalatból tudom, hogy mennyi minden tényezőnek kell úgymond szerencsésen együtt állnia, hogy egy kellemetlen emlék maradjon csak a kórházi rehabilitáció vagy a temető helyett. Sötétedés után haladtam hazafelé egy négyszázas karika után. Elég tempósan, mert már szívesen otthon lettem volna. Egyszer csak a reflektor fényébe bevetődött egy hatalmas szarvas képe, pont fejmagasságban. Másra nem volt időm, mint elharapni a számat a sisakban, miközben a kedves szarvas anyukájára aggattam rá a legősibb női mesterség jelzőjét.
Amikor egy ilyen pózban nekiveselkedő több száz kilogrammos agancsost látsz magad előtt kifeszülve, akkor okkal pereg le előtted az életed
Abban a pillanatban lepergett előttem millió gondolat, mint például: kár volt ilyen gyorsan jönni, nagyon fájni fog, nem tudom elkerülni és nekimegyek, végem van és még sok hasonló. Aztán a következő pillanatban csodálkoztam, hogy nem fáj semmim és a motor nyergében helyet foglalva gurulok a géppel. Akkor konstatáltam, hogy piszok nagy mázlim volt, hogy még a gázt elvenni sem volt időm, nem hogy fékezni. Pont sikerült elsuhanni a vad előtt centikkel és nem gabalyodtunk egymásba. Ott és akkor nagyon örültem az életemnek. Vigyázzatok ti is magatokra és a szerencse legyen veletek az utatok során. Ennél jobb tanácsot nem lehet adni az efféle balesetek kivédésére. Talán csak annyit még, hogy mérsékeljétek a sebességet éjszaka és erdős területen haladva, hogyha mégis ütköznétek, azt ne túl gyorsan tegyétek.
Cimkék:
A felsorolt tények reméljük, hogy magától értetődőek a legtöbb motoros számára. Minket érintő balesetek érdekes statisztikai adatai következnek.
Elolvasom »A biztonság mindennél fontosabb, a hibás alkatrészekre a visszahívás a jó megoldás. Ez történt a Yamahával is az Egyesült Államokban.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »