Mióta csak motorokkal versenyeznek, mindenki gyorsabb, jobb gépeket akar, mert azzal könnyebben nyer. Ha nyer, az utcai motorosok szívesebben veszik a portékát, mert biztosan jobb. Hiszen nyerő technika. Csakhogy sok mérnöknek mondhatta az anyukája azt a bizonyos járt és járatlan utas figyelmeztetést. Így szinte kizárólag hagyományos felépítéssel, technikával, közel azonos motorok koptatják a gumit – és a tervezőik idegsejtjeit.
A mérnököknek sok lehetőségük nincs nyerő vasat kovácsolni. Vagy végletekig optimalizálják a hagyományos technikát, vagy készítenek valami olyat, ami másnak nincs. Ezeknek van esélyük olyan tulajdonságokkal rendelkezni, amivel verhetik az aktuális mezőnyt. Az elsőre a példák voltak a Ten Kate Hondák, amik minden csinnadratta nélkül, nem gyári csapatként lealázták anno supersport és a superbike mezőnyt is. Egyszerűen tökéletesre csiszolt gépek voltak, a kor újságírói ódákat zengtek a kiegyensúlyozottságukról.
Természetesen a másik útra is rengeteg próbálkozás volt. Sok el sem jutott a komoly versenyekig, viszont volt néhány, ami nemcsak eljutott, de nyerő konstrukciónak is bizonyult. Kiválóságuk ellenére ezekkel a motorokkal nem találkozunk gyakran a szerpentineken. Az a néhány szerencsés, akinek áll egy-egy ilyenből utcai kiadás a garázsában, nem gurítja ki gyakran. Összegyűjtöttem nektek néhány különleges versenymotort (a teljesség igénye nélkül), hogy együtt adózhassunk ezeknek a merész és (zsák)úttörő gépállatoknak. Most egy kis sorozatot indítunk belőlük, tényleg csak röviden megvillantva az izgalmasabb darabokat.
Ennek a motornak a születése előtt a Moto Guzzi már szinte mindenféle jellegű erőforrással ellátta a motorjait. Fekvő egyhengeres, hosszanti és keresztben beépített V2-esek, soros kettesek, három-, és négyhengeres hosszanti- és keresztben dolgozó erőforrásokat is készítettek. Az 1955-ös évadra tervezték meg a szóban forgó motort, hogy bizonyítsák a Guzzi határokat feszegető mérnöki tudását. Fergus Anderson, a Moto Guzzi versenycsapat menedzsere zseniális húzással keltette fel a szaksajtó és a publikum figyelmét. A szezon előtt körbeküldött minden nagyobb motorsportos újságnak egy képet az új Otto-ról, felkérve őket, hogy tippeljék meg: miféle blokkot rejthet az idomzat. Persze nem tülekedtek a helyes megoldások. Az erőforrás ugyanis 500 köbcentiméteres volt és nyolc hengerrel, V elrendezésű, két vezérműtengelyes hengerfejekkel rendelkezett. Külön Dell’Orto karburátor dolgozott minden egyes hengeren!
A második oldalon megtudod, milyen elképesztő menetteljesítményekkel rendelkezett a V8-as Guzzi – de azt is, mi lett a típus veszte. Lapozz!
Cimkék:
Az ötszörös bajnok szeme joggal tikkel az idegzsábától: nem csak csapattársa gyorsabb a teszteken, de egy tavalyi modellel versenyző pilóta is.
Elolvasom »Nagy értékű lopott motorokból álló szállítmányt kapcsolt le a rendőrség az M1-es autópályán. Sportmotor és robogó is volt a konténerben.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »