Már 2017-et írtunk, amikor bemutattuk nektek a Honda önmagától egyensúlyozó motorját. Azóta a japánok részletesen elmagyarázták a technika működését – és erre érdemes néhány percet szentelni. Főleg annak a moduláris jellegnek, amely lehetővé teszi a steer by wire, vagyis a szervómotoros kormányzási technológia beépítését más típusokba is. Akár utólagosan, használt motorba.
A Honda tanulmánya bemutatkozó kiállításán. Itt nem magától állt egyenesen
A technológia lényegét első anyagunkban elolvashattátok már. A Honda a nagy tömeg miatt elvetette a giroszkópok alkalmazását. Helyette szervómotor mozgatja a villákat, sőt a villaszög is módosul. Az izgalmas rész éppen itt van, hiszen ezáltal megszűnik a fizikai kapcsolat a kormányszarv (amit markolászol) és a kerék között. Nagyobb tempónál a rendszer úgy működik, mint egy hagyományos motor: a jármű stabillá válását követően úgy és annyit mozdít a keréken, amennyit te “kérsz” a kormányvégek megtolásával. Kis sebességnél azonban laposabbra állítja a villaszöget, majd egyszer csak kiveszi a kezedből az irányítást: elkezd ő maga kormányozni. Jobbra-balra, ezzel viszont helyetted tartja egyensúlyban a motort.
Változik a villaszög és kis sebességnél az első kereket szervómotor mozgatja. Viszont a kormányrúd és a kerék közt soha nincs fizikai kapcsolat
Az egész koncepció kiindulási pontja az volt, hogy élvezetesebbé tegyék vele a motorozást. Ők azt mondják, hogy ez a tevékenység nagyobb tempónál klassz, de ahogy leesik a sebesség, már nem jó. Hiszen egyensúlyozni kell. A megoldás pedig nyilván a technológia fejlesztése – ahelyett, hogy megtanítanánk motorozni a népet. Persze olyan szintre úgysem jutnának el, hogy lábletétel nélkül álljanak a pirosnál. De a kocsik között biztonsággal araszolni az mehetne ilyen segítség nélkül is. Persze ne morogjunk, a világ megy előre és úgyis jönnek az újabbnál újabb technológiák. Köztük a steer by wire, amelynek részletes működését nagyon jól mutatja be ez a videó:
Izgalmas része az egész koncepciónak, hogy eleve utólag is beépíthetőre tervezték. Vagyis ha te nem tudsz élni nélküle, nem kell majd lecserélned mondjuk VFR800X-edet egy újra, amiben már van steer by wire. Elég lesz majd elmenni egy Honda márkaszervizbe, ahol csak a motorod első traktusát cserélik ki olyanra, amely már tartalmazza az egyensúlyozó technológiát. És onnantól neked sem kell letenni a lábad a pirosnál. Klassz, mi?
Cimkék:
Denverben egy nyáron történt motoros huligánkodás egyik elkapott résztvevőjének lefoglalt motorját a rendőrség bezúzta. Elrettentés felsőfokon!
Elolvasom »A 2017-es MotoGP csapat bemutatóján vállalt be merész kijelentéseket a Ducati vezérigazgatója, Claudio Domenicali egy V4-es superbike-ról!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »