Néha egy-egy régi találmány évtizedes szünet után újra felbukkan a piacon továbbfejlesztve, újraértelmezve. Ilyen a Wilbers új terméke, a Nivomat rugóstag is. Az 1980-as években ugyanis létezett már önszintező, hasonló rendszerű rugóstag motorkerékpárokhoz – és micsoda kiváló találmányról van szó! Az önszintező (magyarul a megadott magasságra a terheléstől függően önmagát automatikusan beállító) futómű ötletét a ZF-fel fejlesztette tovább a Wilbers, felelevenítve az ötletet a mai motorkerékpárosok számára.
A Wilbers Nivomat rendszer felépítése lényegesen kompaktabb az autókból ismert, hasonló elven működő futóműveknél, a szériagyártás pedig hamarosan beindul a ZF Nordhornban található modern gyáregységében “Nivomat LDC” néven. Az első Nivomat prototípust az idei kölni Intermot nemzetközi kétkerekű szakkiállítás keretein belül mutatta be a Wilbers működés közben. Elsőként a Suzuki Bandit 1250 modellhez lesz elérhető az új rendszer, de hamarosan a Harley-Davidson Big Twin modellekhez illetve a BMW GS, és az ahhoz hasonló, közkedvelt nagy túraendurók számára is kifejlesztik.
A Nivomat minden motoros szituációban kiváló komfortot és első osztályú irányíthatóságot szavatol, hiszen a motor hátsó futóművét érő terhelésre önműködően reagál bármiféle hidraulikus tekerőgomb működtetése vagy elektronika nélkül. Miután az utas felül a hátsó ülésre, felkerülnek a motorra a csomagok és ezáltal lényegesen összeül a motor hátulja, a jármű irányíthatósága drasztikusan romlik. Kevesebb leszorítóerő jut az első kerékre, pontatlanabb a kormányzás, és az egész futómű-geometria nagyon kellemetlen és instabil módon módosul.
Akik sokat használják változó terheléssel kétkerekűjüket, azoknak hatalmas kényelmi többletet jelent majd a Nivomat
A Nivomat LDC rugóstag azonban csupán néhány méter megtétele után, a futómű mozgását kihasználva többlet olajat pumpál önmagába. Így a rugóstagban megnövekedő nyomás által újra beáll az eredeti magasságra – vagyis “felpumpálja önmagát”. Még egyszerűbben fogalmazva újra “vízszintbe” kerül a motor eleje és hátulja – függetlenül a terhelés nagyságától. Az ily módon megnövekedett belső rugóstag-nyomással természetesen a lengéscsillapítás mértéke is a terheléshez igazodik.
Semmit nem kell tekergetni, de még nyomkodni sem, amikor felszáll az utas vagy megpakoljuk a bringát
A Wilbers Nivomat LDC tehát a motoros beavatkozása nélkül, önműködően képes garantálni, hogy minden körülmények között optimális legyen a motorkerékpár futóművének magassága. Ezáltal pedig geometriája is, ami lényegesen megnöveli a motorozhatóság mellett a komfortot és a biztonságot. A Nivomat rendszer természetesen rendelkezik a német ABE típusbizonyítvánnyal is.
Cimkék:
A pletykák már régóta sejtetni engedik, hogy közeledik a BMW G310GS-nek keresztelt mini-kalandmotor. Végre közúton is sikerült lefényképezni!
Elolvasom »A SHOEI jövőre egy csendes és jól szellőző zárt sisakkal szeretne az egyszerűséget és minőséget kedvelő motorosok kedvében járni.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »