A Zercado elsőre tűnhet úri huncutságnak is, vagy kütyübuzik “nem tudok már mit kitalálni” kategóriájú agyszüleményének. De nem az. Egy teljesen valós veszély adta megszületésének ötletét: kitalálója, Bartosz Ambrożkiewicz ugyanis egy motoros baleset részesévé vált – majd utólag elemezve a történteket arra jutott, hogy amennyiben jobban látta volna a mögöttes forgalmat, elkerülhette volna a bajt. Így megfogalmazódott benne az okostükör ötlete, amely megszünteti a motorvezető holtterét.
Az első működő prototípus
Kis csapatot gyűjtött maga köré, és elkezdtek dolgozni az elképzelésen. Az első dolog nem volt túl nagy szám: azonnal aszférikus tükörlappal csökkentették a holtteret. A komoly dolog azonban csak ezután jött: létrehoztak egy olyan tükröt, amely minden esetben követi a vezető testhelyzetének változásait. Ehhez vagy egy zsebben levő okostelefonra, vagy a ruhába vagy sisakba épített érzékelőkre van szükség. Így ha mi a motoron előrehajolunk (mondjuk mert komolyabb tempóra kapcsoltunk), nem az eget fogjuk látni.
A második generáció már normális külsejű karbon házba került, de azóta tovább csökkent a mérete és javult a formája
A Zercado névre keresztelt okostükör ugyanis ilyenkor szervomotorok segítségével módosítja a tükörlapok helyzetét és ha odapillantunk, továbbra is a mögöttünk levő forgalmat pásztázhatjuk. Sőt, összeköttetésben áll a motor elektronikájával is – természetesen vezeték nélküli módon -, és amikor indexelünk, akkor egyfelől működteti a házának első felébe épített irányjelzőt, másrészt a tükörlap pozíciójának módosításával megint csak megszünteti a holtteret. Ami pedig egy sávváltásnál igen nagy segítség!
Az aszférikus tükörlap pozíciója igazodik a vezető testhelyzetéhez
A tükör univerzális szárkialakítással készül, így a fejlesztők szerint a legtöbb csupasz motorra és sportgépre simán felszerelhető. A végleges karbon tükörháznak köszönhetően még marha jól is néz ki – szóval szerintem mindenki szívesen látná a saját motorján. Aminek nincs is elvi akadálya – hamarosan elindítják sorozatgyártásának finanszírozását elősegítő Kickstarter kampányát, amelynek során nagyjából 250 dolláros (70’000.- forint körüli) áron lesz megrendelhető.
Bartosz Ambrożkiewicz bemutatja csapata munkájának eredményét. Rengeteg díjat nyertek már vele
A találmányt egyébként nemzetközi szinten már évek óta több platformon mutatták be a srácok, és rengeteg elismerést zsebeltek be érte: többek között a 2015-ös Microsoft Imagine Cup és a 2016-os Inventions Geneva aranyérme is az övék lett. Úgyhogy annyira butaság tényleg nem lehet – aki rágerjedt, az figyelje a Zercado honlapját!
A tükörházba irányjelzőt is építettek
Cimkék:
A Yamaha jövőre megszünteti az XT-660Z Teneré és az XJR1300 forgalmazását. Az ok prózai: nem elég környezetbarát gépek.
Elolvasom »Gyártói kapacitást telepít a Royal Enfield Angliába, hogy meglovagolja a retro-hullámot. A márka tehát visszatér szülőföldjére.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »