A hétköznapi emberek számára a bürokrácia inkább átok, mint áldás. Főleg, amikor az íróasztal mögött tevékenykedő, a való élethez túl sok kapcsolattal nem rendelkező hivatalnokok túlmozogják a hatáskörüket. Sorolhatjuk ide akár a “disznónak nem szabad moslékot adni” rendeletet, vagy a minket sokkal jobban érintő kikapcsolhatatlan blokkolásgátló rendszereket is. Hiába lenne indokolt egy terepmotoron a teljes kiiktatás, 2016-tól ilyen technika már nem kaphat rendszámot. Az Amerikai Egyesült Államokban azonban még rosszabb a helyzet: a Környezetvédelmi Hivatal, az EPA azt tervezi, hogy betilt minden olyan átalakítást, ami hatással van a járművek károsanyag-kibocsájtására. Amennyiben veszel egy motort, amit kizárólag versenypályán akarsz használni – forgalomba sem helyezed, de a gép amúgy rendelkezik közúti engedélyekkel -, még egy nyomorult sportdob sem kerülhet rá!
Meredek, igaz? A terv szerint egyébként nem csak minket, motorosokat sújtana a hivatal, hanem a négy keréken közlekedőket és versenyzőket is. Tehát semmilyen széria járművön alapuló versenysorozat vagy amatőr sporttevékenység során használt jármű nem lenne módosítható oly módon, hogy akár kipufogógázának összetétele, akár az általa kiadott zaj (mi mondjuk inkább hangnak!) túllépje a közúti normákat. Kizárólag a kimondottan pályahasználatra épített, közúti alapokkal nem rendelkező holmik mentesülnének a szigor alól.
Az magától értetődő, hogy ilyen átalakítással rendelkező jármű közúton sem közlekedhetne a Nagy Víz túloldalán. (Lehetőségek, meg szabadság, mi? Muhaha…) Sőt, a gyáraknak is megtiltanák minden ilyen működést eredményező kiegészítő forgalmazását. Az erre szakosodott kis gyártóknak pedig gyakorlatilag rendeletileg beszüntetnék a működését. Nem vagyok a hangos közúti motorok híve, de ez akkor is tragikusan hangzik – hiszen a motorsporthoz hozzá tartozik a járművek optimális működésének létrehozása (vagyis a tuning). Egyetlen reménysugár, hogy csak 2016 második felében akarják bevezetni a szabályt – addig szondázzák a várható piaci hatásokat. Amennyiben tényleg valóra váltják a fentieket, mi meg kezdhetünk izgulni, hogy brüsszeli kollégáik mikor kapnak kedvet ugyanehhez.
(Csak félve írom le zárszóként: mindez ráadásul nettó feleslegesség, ameddig számos keleti ország ipari egységei átláthatatlan füstöt eresztenek ki kéményeikből, messze jobban károsítva a környezetet a komplett közlekedésnél. Vagy kizárólag azon belül maradva mondjuk beszélgethetnénk a dízel autókról is. De inkább nem folytatom.)Cimkék:
A BMW szeretne sokkal többet eladni a C Evolution elektromos robogóból. Ennek érdekében egy sokkal olcsóbb kivitelen dolgoznak.
Elolvasom »Amennyiben régóta vágysz egy eredeti BMW ruhára, de eddig nem vetted meg, lehet hogy itt a lehetőség: hatalmas kedvezmény vár a szalonokban!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »