Hosszú évek óta mintegy szembe megyek a megszokottal. A motorosok egy jelentős része (talán a többsége) ugyanis csak a zárt bukósisakban hisz, mondván hogy egy balesetnél az arc előtt is szükség van arra a védelemre, amit a teljes héj nyújt. Amiben nyilván van is rengeteg igazság – ezt egy percig nem vitatom, mielőtt valaki félreértené -, azonban számos, korábban már leírt okból 2009 óta csak az akkor újdonságként megjelent crossover sisakot hordok (az első a Nolan N43 Air volt, amelyet az X-Lite X402-GT követett). Ezek közül legtöbbet a hatalmas látómező nyom a latban, de a jelenleg használt Nolan N40 Full zseniális sildje is olyan felszereléssé vált, amit le nem cserélnék semmire. Persze nyáron a nagy melegben rendszeresen motorozok az állvédő nélkül, mert így a legnagyobb kánikulában sem meleg a bukósisak. Nagy kérdés azonban – amire eddig én sem nagyon tudtam a választ -, hogy ha tényleg valami gríz történne, mit véd a plexi.
Általánosságban nyilván azoknak van igaza, akik azt mondják hogy semmit. Hiszen számos balesetben láttuk, hogyan törik darabokra egy bukósisak átlátszó előlapja az aszfalttal való találkozáskor. A közelmúltban bent jártam az Euromotorban, és beszélgetés közben fel is vetettem Csabinak (ő ott a bukósisak-szekció legnagyobb mindent-tudója), hogy azért van bennem egy kis szorongás, amikor nyáron állvédő nélkül közlekedek. Azzal nyugtatott meg, hogy némi reményt ad az a tény, miszerint a Nolan csoport valamennyi plexije ugyanabból az anyagból készül, mint a sisakok héja.
Ez pedig nem más, mint a Lexan (olvassátok el amit korábban írtunk róla, mert érdekes), amely többek között a golyóálló szélvédők és a rohamrendőrök plexipajzsának alapanyagaként is szolgál. Csakhogy a Nolan és X-Lite sisakok plexije is ebből készül – így meglepően sokat kibír. Bizonyításképpen Csabi levett egy ott levő vizort, lepattintotta róla a PinLock páramentesítőt, majd legnagyobb megdöbbenésemre letette a földre, és RÁÁLT! Annyira megfogott a jelenet, hogy tegnap visszamentem hozzá kamerával, hogy ti is lássátok, mit bír egy Lexan plexi.
Természetesen ez nem egy rendes törésteszt, csupán egy kis érdekesség. Azonban feltettem a kérdést, hogy mégis mi történik mondjuk az N40 Fullban állvédő nélkül, ha az állrészre kapja az ütést a csupasz plexi. Hiszen jó néhány ilyen bukósisak megfordult már az Euromotorban a baleseti cseregarancia során történt beszámításként. Csabi elmondta, hogy ilyenkor az átlátszó Lexan felső része feltámaszkodik, két szélét pedig a 2000 óta változatlan és szó szerint tönkretehetetlen Nolan mechanika minden körülmények között összetartja. A plexi alsó része pedig az ütéstől kettéroppan, ott keletkezik egy repedés – de soha nem törik. Így végső soron sérülten is óvja még az arcunkat – nyilván nem ugyanolyan mértékben, mint egy sokkal vastagabb héjszerkezet. Nos – bár mindent az olvasóért -, remélem hogy ez utóbbit soha nem fogom élesben is kipróbálni.
Cimkék:
A címet kérdőjellel is írhattam volna, hiszen a menetpróba után végre megválaszolhatjuk a kérdést: elődje nyomába érhet-e az új Africa Twin?
Elolvasom »Vár téged idén is mind a két nagy motoros teljesítménytúra. A 48 órás tematikájában, a BMW Bike Maraton pedig lebonyolításában újul meg nagyon.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »