Napjaink legnagyobb divathullámát a motorizált kétkerekűek világában talán az Adventure motorok alkotják. Ezek eredetileg mind terepes-, mind aszfaltos használatra a lehető legkevesebb kompromisszum mellett is alkalmas masinák voltak – az idő múlásával azonban egyre kevesebb maradt bennük az off-road vérvonalból. Kisebbek és szélesebbek lettek a kerekeik, egyre nőtt a tömegük – mert ezt követelte a piac. Sokan sóhajtoznak a “régi iskola” után – ezért is örömteli, hogy a Honda nagyjából az alapokhoz visszatérve dobta újra piacra a 21. század igényeihez igazított Africa Twint. Csakhogy sokaknak még az a szintű terepképesség is kevés – nekik még inkább kompromisszumok nélküli motor kell. Nos, ők a portugál AJP legújabb gépe, a PR7 célközönsége.
Első ránézésre a pillanatnyilag még nem kapható masina leginkább egy Dakar versenymotorra emlékeztet. A homologizációnak természetesen nem felel meg – sokkal alkalmasabb a hosszabb aszfaltos etapokra, mint a 450-es rally-gépek. Ugyanis egy SWM által gyártott 600 köbcentiméteres egy hengeres erőforrás hajtja – ennek a teljesítményét egyelőre nem árulták el. Annyit tudunk, hogy egy négyütemű, négy szelepes DOHC blokkról van szó, amelyet befecskendező etet és önindító kelt életre. Amennyiben jól van hangolva, valóban alkalmas lehet a hosszabb aszfaltos szakaszok lemotorozására is. Az erőátvitel amúgy egy hat sebességes váltóban és láncban végződik. (Az első prototípust a Yamaha 660-asa mozgatta, de a gyár lecserélte azt.)
Az AJP PR7 legizgalmasabb része azonban nem is az erőforrás, hanem sokkal inkább a futómű. Amely viszont valóban nem ismer semmiféle megalkuvást. Elöl két 48 milliméter átmérőjű fordított teleszkóp fogja közre a 21-es első kereket – ezek az egységek minden paraméterükben állíthatóak és nem kevesebb mint 300 milliméteres úton tudnak mozogni! Egyébként a Sachs-tól érkeznek, akár csak a hátsó központi rugóstag, amely szintén teljesen testre szabható és 280 millimétert tud kirugózni. Elöl 300, hátul 240 milliméteres szóló tárcsákat találunk, amelyek kettő illetve egy dugattyú szorít lassításkor – a 90/90-21 és a 140/80-18 kerékméretekhez alighanem elégséges lesz a tudásuk.
No meg a motor elképesztő tömegéhez. A PR7 ugyanis az ülés alatt található 17 literes üzemanyag-tartály feltöltése után is csupán 165 kilogrammot nyom a mérlegen! A keskeny nyereg amúgy 920 milliméter magas (muszáj, a gép hasa ugyanis 32 centire van a talajtól) és a tengelytáv is tisztességes 1’540 milliméter. Azt hiszem, az utasos Alpok-túrára nem ez az igazi motor, de a világ nomádabbik felét célba véve már komolyan érdemes fontolóra venni. Ára még nem ismert, Angliában 7’000 font (2,8 millió forint) körül várják. A forgalmazás 2016. szeptemberében indul. Addig itt egy kis nyálcsorgató videó: így mozog egy igazi kalandmotor!
A videó végén a “work in progress”, vagyis a “munka folyamatban” felirat olvasható. Aki nyomon szeretné követni a fejlesztés utolsó fázisát és a forgalmazás kezdetével, valamint az árazással kapcsolatos híreket, az itt nézelődjön.
Cimkék:
Természetesen a bajor cég nem mutatott be semmit, indiai partnere azonban kiállította a BMW G310R technikájára épített ütős kis sportmotorját.
Elolvasom »A szerelmesek ünnepe, Valentin nap alkalmából sokan meglepik párjukat. Egy motoros hölgyet legszebben új motoros cuccal lehet megajándékozni!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »