A hétszeres világbajnok 2013. decemberében történt tragikus síbalesete után egyértelmű megállapítást nyert, miszerint jelen állás szerint végzetesnek tűnő agysérülését a védősisakjára szerelt akciókamera okozta. Logikusan merült fel tehát a kérdés: a motoros fejvédőkön viselt sisakkamera – hiszen rengeteg motoros visel ilyet közlekedés vagy zárt pályán való sportolás során – nem növeli-e a hasonló sérülések kockázatát egy esetleges baleset vagy bukás során. Hiszen minden esély megvan rá, hogy zakó közben éppen a kamerával fejeljünk le valamilyen nagyon szilárd tereptárgyat…
Angliában a BBC megbízta a Transport Research Laboratory (rövidítve TRL, magyarul Közlekedéskutató Laboratórium) intézményét, hogy egyértelműen járja körül a kérdést. Ők ugyan nem a motoros, hanem a hegymászó sisakok területén vizsgálódtak, azonban a roncsolásos vizsgálatoknál ugyanazt a 22.05 EU rendeletet vették alapul, amelynek a mi fejvédőink is meg kell hogy feleljenek. Vizsgáltak kemény héjú, EPS habból készült és hibrid szerkezetű fejvédőket is, így az eredmények leképezhetők a mi életünkre is.
A kamerákat szerelték az első-, az oldalsó és a fejtető részre is, majd a szabványnak megfelelő fizikai behatásoknak tették ki azokat. Közben természetesen mérték a koponyára jutó erők mértékét, illetve azok eloszlásának egyenletességét is. Az egész kutatás azzal a megállapítással zárult, hogy a felszerelés helyétől függetlenül a sisakkamera nem csökkenti a bukó biztonsági színvonalát és nem növeli a fejsérülés kockázatát. Az egyetlen észlelhető veszélyt az jelenti, hogy a kamera felszerelésének helyén a becsapódási erő elosztásának hatékonysága kis mértékben romlik abban az esetben, ha az erőhatás nem merőleges a héjra.
Richard Cuerden, a TRL vezető kutatója a következőket mondta: “Kételyek merültek fel a sisakokra szerelt akciókamerák biztonságot csökkentő hatásával kapcsolatban. Megnyugtató, hogy a vizsgált konfigurációk minden esetben megfeleltek a szabványok által előírt mértéknek. Az eredmények tehát ígéretesek, azt azonban nem jelenthetjük ki, miszerint minden sisak bármely kamerával kombinálva garantáltan kellő védelmet tud nyújtani. Olyan együttesek, amelyeket konkrétan nem teszteltünk, akár másféle sérülési kockázatot is eredményezhetnek, így csak rengeteg további vizsgálat után mondhatjuk, hogy bármely sisak és akármilyen kamera együttese garantáltan biztonságos.” (Hát, jól kibújt minden felelősség alól, az biztos…)
Cimkék:
A BMW bátran belépett a kis motorok szegmensébe. Európában még nem is kapható a G310R roadster, Indiában már jön a sportmotor változata.
Elolvasom »Új fejlesztőrészleget hoztak létre Japánban, amely kizárólag kétkerekűekkel foglalkozik. Jön a legújabb és legkönnyebb Bosch ABS10 rendszer is.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »