Ahogy beköszöntenek a hideg napok, két út áll előtted. Vagy a motorosok többségéhez hasonlóan téliesíted a masinádat és remegve, elvonási tünetektől megkínzott testtel és lélekkel várod a tavaszt – vagy harckészültségben tartod a vasat, hogy amikor akad egy-egy elviselhető nap (amikor hidegnek hideg van ugyan, de szárazak az utak és sütöget a napocska) -, akkor nyeregbe pattanj és átmozgasd a dugattyúkat. Persze ez csak akkor igaz, ha nem motorozol az év minden napján, mint a futárok… Akárhova tartozol is, egy biztos: a téli motorozás megfelelő kesztyű nélkül reménytelen vállalkozás!
Hogy miért? Az ok egyszerű: a menetszélnek legjobban a két kezed van kitéve – még akkor is, ha kézvédős a motorod. A kezek átfagyása pedig élettanilag roppant káros: ahogy elgémberednek, egyre nehezebben tudod kezelni a kormányon levő gombokat és karokat – amelyek közül a fék pontatlan adagolásának következményeiről talán senkit nem kell hosszasan győzködni. A kezeket tehát melegen kell tartani, mese nincs! (Az arc védelmével már foglalkoztunk a közelmúltban.)
A videóban statikusan és menet közben is láthatjátok a kipróbált kézvédőketA tesztet még az október végi első hideghullám során rögzítettük, a szép napsütéses idő ellenére 9 fok körüli déli hőmérsékleten. Ez ahhoz azért már elég hideg volt, hogy az első próbakörön kiindulási alapnak felhúzott tavasztól kora őszig hordható, de a nyári kánikulában is kellemes Icon Overlord néhány száz méter alatt bebizonyítsa: ebben bizony nagyon hamar áthűlnek a motoros mellső végtagjai! Úgyhogy nagyon gyorsan egy melegebb kesztyű után kellett nézni.
A második kipróbált darab egy késő ősztől kora tavaszig viselhető, közepesen vízálló, de szemre kellemesen melegnek tűnő kesztyű, az Icon Citadel volt. Amint ezzel elindultam, azonnal sokkal kellemesebben éreztem magam: a szél nem jutott el a bőrömhöz, a meleg abszolút bent maradt. Az igazi az lett volna, ha enyhe mínuszban is ki tudom próbálni, mik lehetnek ennek a pofás kézvédőnek – amely egyébként a legkomolyabb motoros protektorozással is el van látva – a határai. Így látatlanban valahol nulla fok környékén lehet a viselhetőségének a legalja, amennyiben van markolatfűtés is a motoron.
Akinek ennél is melegebb kell, az kénytelen lesz igazán vastag cuccot húzni a kezére. Régebben próbálkoztam ilyen kesztyűkkel, de annyira megnehezítették a kezelőszervek működtetését, hogy inkább leszoktam róluk. A próba során mindenesetre vallatóra fogtam a MotoPartsShop kínálatából egy Arctiva Comp 7 névre hallgató, eredetileg főleg téli sportokhoz készített darabot, amely ugyan snowboardosok igényeihez lett fejlesztve, de azért motorozni is lehet benne. Ennek az egyik előnye az, hogy egészen kellemes az ára – a másik viszont, hogy abszolút tökéletes a legdurvább hidegben is. A videózás napján mért hőmérséklet szinte túl magas is volt a kesztyű képességeihez mérten – konkrétan melegem volt benne a tesztkör során. Ugyanakkor a mérleg másik serpenyőjében megjelent a várt probléma: a vastag anyag annyira merev volt, amely már szinte lehetetlenné tette a precíz fékezést. Amikor pedig eleve erősen csökkent tapadás mellett kell eltalálni, hogy mikor kezd el csúszni az első kerék, akkor ez bizony elég nagy luxus.
Van azonban megoldás erre a problémára is. Nem kell mást tenni, mint ránézni a legrutinosabbak, azaz a motoros futárok gépeire. Nekik, akik a leghidegebb napokat is nyeregben töltik, csak van elképzelésük róla, hogy védjék meg kezeiket a mínuszoktól! Mivel az ő motorjaikon kivétel nélkül ott figyel a kézzsák – népies nevén a motoros muff -, egy ilyet is kipróbáltam. A tesztelt Kwik tek kézzsák még nem is a legmelegebbek közül való volt, hiszen azoknak akár vastag műszőrme is lehet a belsejében. Ez csupán egy vastag cordura rétegből állt, azonban villámgyorsan fel lehet szerelni a motorra, és döbbenetesen hatékonyan védi kezünket.
A menetszelet ugyanis teljesen kizárja, ahol nyitott, onnan pedig a hideg nem képes beáramlani. Maga a kezünk fűti fel a belsejét, a muff anyaga pedig bent tartja ezt a hőt. Így a végeredmény valóban meglepően jó: akár az elsőnek próbált szinte nyári kesztyűben is kellemes kézhőmérséklettel motorozhatunk – hosszabb etapokat is. Csupán egy előfeltétele van a használatának: mielőtt felszereled, pontosan tanuld meg, mi hol van a kezeid környékén! Mert ha hirtelen nem tudsz valamit eltalálni hüvelykujjal, akkor soha nem fogsz rájönni, hol is van – hiszen a kézzsák a legteljesebb mértékig átlátszatlan.
A tesztből annyi egyértelműen kiderült, hogy a téli viszonyokhoz képest kellemesnek mondható napokon egy megfelelő kézvédelemmel igenis ki lehet gurítani a vasat a garázsból, és lehet motorozni egy jólesőt. Hiába mondják sokan, hogy húsz fok alatt nem tapad az aszfalt – dehogynem, legfeljebb kevésbé. Amennyiben nem léped túl a fizikai lehetőségek határát, a lelkedet anélkül fogod tudni feltölteni, hogy bármilyen komoly veszélynek kitennéd magad. Mert nagyon jól tud esni egy végtelenül laza karika is – sokkal jobb, mint a szobából vágyakozva nézni kifelé! Úgyhogy védd a kezed, és téli időben is vedd néha elő a kedvenc kétkerekűdet!
Cimkék:
A Suzuki két izommotort gurított a szalonokba és az utcákra az idei modellévre. Mindkettő azonos tőről fakad és egyaránt GSX-S a nevük.
Elolvasom »A kis köbcentis japán motorok sok megtermett európainak reménytelenül kényelmetlenek. Az idei évre idomokkal is ellátott Inazuma nem lesz az!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »