Amióta léteznek motorok, azóta az embereket mindig is érdekelte az azokból előcsalható többlet erő és a hátborzongató hangélmény. Az utóbbi időkben azonban mindenféle zöldségekre hivatkozva szinte herélt állapotban kerülnek piacra a szebbnél szebb masinák. Hiába a gyönyörű forma, ha a gépünk állandóan úgy szól, mint egy varrógép. Éppen ezért a különféle sportkipufogók nagy divatjukat élik, létezik belőlük komplett rendszer, egyszerűen felcsatlakoztatható végdob, de találkozhatunk olyan kókány megoldásokkal is, mint a gyári dob szétfarigcsálása. Az előbbi megoldásoktól vérmesebb lesz a paripánk hangja, esetleg még lóerőket is nyerhetünk vele, ám az utóbbi általában nem úgy sikerül, mint ahogyan azt előre eltervezte a “mester”. Ordít, mint a veszett sakál és még gyengébb is lesz – ezt persze nem fogja észrevenni az ügyes tulajdonos a nagyobb hangerő pszichés hatása miatt.
Sportkipufogóval igazi versenyhangulatot áraszthat magából a gépünk, ám az óriási hangerő sokszor inkább hátrány, mint előny.
A nevesebb gyártók kipufogói feledhetetlen hangélményt nyújtanak, ám nem minden esetben jó egy ércesen üvöltő holmi. Előfordulnak olyan élethelyzetek, ahol a többség nyugalma érdekében illene visszavenni a hangerőből, de ezt a rosszabbik esetben sehogyan sem tudjuk kivitelezni. A jobbik eset, ha van úgynevezett “dB-killerünk”, amely egy végdobba helyezhető hangtompító furulyát jelent. Azonban senki nem fog úton-útfélen megállni, hogy behelyezze ezt az eszközt a csőbe. A fenti problémát kiküszöbölendő fejlesztett ki az Akrapovic egy olyan megoldást, amellyel kedvünk szerint változtathatjuk motorunk hangját – akár menet közben is. Hasonló megoldásokkal találkozhattunk már motorgyártóknál is, ahol például a gázállástól és a fordulattól függően egy szelep segítségével változik a járgány hangereje is.
Az Akrapovic mérnökei a motorok kipufogójában alkalmaznak egy távirányítású szelepet, amellyel a hangerőt változtathatjuk
A szlovén gyártó odáig vitte az ötletet, hogy gombnyomással választhatunk a csendes és a hangos mód között. Egy szelep és egy távirányító áll összeköttetésben, amely a mai trendeknek megfelelően akár okostelefonról is vezérelhető.Az autóiparban nem újdonság ez a megoldás, ám a motorkerékpároknál még nem terjedt el. Az Akrapovic májusban kívánja bevezetni az újdonságot és először két Harley-Davidsonban debütálna ez az alkatrész. Így nem kell dilemmázniuk a Dyna és a Touring tulajdonosoknak, hogy a jellegzetes bugyborékoló és rotyogó Harley-hangot válasszák, vagy a szomszédokkal való békés együttélést. Reggel a kapu előtt tisztességes családapák lehetnek egy tekintélyt parancsoló géppel, míg az országúton – ahol más nyugalmát kevésbé és rövid ideig zavarják csak – előtörhet belőlük a vadabbik egójuk is.
Cimkék:
A 24 éves svéd Robert Gull fantasztikus teljesítményt vitt véghez: a világon elsőként egykerekezett jégen több mint 200 km/h sebességgel.
Elolvasom »A Mash nevét kevesen ismerik, mégis akad a palettájukon egy érdekes túraendúró, amellyel nekivághatunk a vadonnak. Feltéve, ha a kínai technika engedi.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »