Tavaly már egyszer komolyan megmozdultak a francia motorosok a tervezett sebességkorlátozások ellen tiltakozva. A gall törvényhozás azonban valahogy nagyon ért hozzá, miként vívja ki a lakosság ellenszenvét – persze lehet, hogy ez világszerte jellemzi az állami szerveket – , így újra kiverték a biztosítékot. Tervbe vették ugyanis, hogy a fővárosból kitiltják a 2000-nél korábban gyártott motorkerékpárokat (majd 2020-tól minden öt évnél idősebb motorizált kétkerekűt) – a légszennyezésre hivatkozva. A válasz egy újabb demonstráció lett.
Jobban megvizsgálva a kérdést, az ötlet rendelkezik némi abszurditással. A helyi sajtó egyrészt azt emelte ki, hogy a francia főváros légszennyezésének eleve a kisebbik részét okozza a komplett közlekedés – a környező ipari telepek és a fűtés ugyanis sokkal több környezeti terhelést okoz. Amennyiben azonban csak a járműveket nézzük, akkor is azt látjuk, hogy 550’000 – túlnyomó részben dízel üzemű! – autó és csak 150’000 motorkerékpár van regisztrálva Párizsban. Tehát puszta logikával is látható: nem jó úton indult el a törvényhozó csapat.
A nagyon jó szervezőkkel rendelkező, a francia motoros társadalmat valóban briliánsan összefogó Dühös Motorosok Szövetsége (FFMC – Federation Francaise des Motards en Colére) erre azonnal meghirdetett egy tiltakozást, amely tegnap, azaz 2015. február 8-án meg is valósult. A szervezők hívására a becslések szerint 2-4’000 (az elsőt a rendőrök, a másodikat a szervezők mondták) gyűlt egybe. Fogadjuk el, hogy háromezren voltak – pedig állítólag bitang hideg volt tegnap Párizsban…
A demonstráció a gyülekezés után egy hatalmas felvonulással folytatódott. Rendőri felvezetéssel – hát persze hogy motoros rendőrök segítettek nekik! – körbemotorozták Párizst, mindenhol hosszú időre megbénítva a közlekedést. A rendőrök lezárták a kereszteződéseket, majd az FFMC mellényes szervezők átvették a biztosítást, hogy a rendőrök száguldhassanak tovább. Egyes részeken meg is állt a hatalmas konvoj, és kihangosított beszédeket tartottak.
Az igazi jópofaság az volt, hogy az autósok is egyértelműen tetszésüket nyilvánították a tiltakozás mellett – konkrétan megtapsolták az eseményeket. Ami logikus is – gondoljunk bele, ha a kitiltott motorok vezetői mind autóba ülnének, mennyivel nagyobb dugók lennének! Tehát minden közlekedő érdeke, hogy ez ne történjen meg.
A demonstráció résztvevői közül sokan a “Je Suis Motard” és a “Je Suis Biker” – vagyis “Motoros vagyok” feliratot viselték – utalva ezzel az egy hónappal ezelőtti párizsi terrorcselekményekre, illetve az azokat követő megmozdulásokra. A felvonulás a Városháza előtt ért véget, ahol újabb beszédek következtek. Majd mindenki békésen hazament.
A törvénytervezetről az előzetes ütemezés szerint ma, azaz február 9-én szavazott volna a testület – hogy mi lesz a történtek folytatása, az még kérdéses. Mi mindenesetre egy videóval zárjuk az anyagot: így indult a menet.
Cimkék:
A Motobylot E-Scrambler különös motorkerékpár. A kategória még éppen kialakulóban van, ám ezekkel az adatokkal nehéz lesz labdába rúgni a piacon.
Elolvasom »Jó ötlet a rotyogó V2 helyett selymes járású, visító villanymotort építeni egy cruiser vázába? Vajon elveszik a stílus eredetisége a technológia sűrűjében?
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »