Több mint két évvel ezelőtt kissé szarkasztikus stílusban számoltunk be róla, hogy az ex-szovjet Ural az Egyesült Államok irányába terjeszkedik. A törekvés annyira sikeres lett, hogy mára igazi kultuszcikké váltak a Nagy Víz túlsó felén az igénytelen, ősi technikára építkező oldalkocsis járművek. Ahogy a Hummereket Arnold Schwarzenegger, úgy az Uralt Brad Pitt hozta divatba – és ma már a menő sztárok közül aki motorozik, az biztosan vesz egy ilyet is.
A siker egyik titka nyilvánvalóan az, hogy egy szovjet eredetű cuccról van szó (persze tudjuk, hogy az igazi eredete a BMW-hez nyúlik vissza…), amely pont úgy néz ki ma is, mint az ötvenes-hatvanas években. Pedig az ósdi külső mögötti technika nagyon sokat változott: növekedett a lökettérfogat is, és a motorok tele vannak nyugati és japán eredetű alkatrészekkel. Mondjunk néhány márkát? Marzochi, Sachs, Denso, Ducati, Yuasa, Brembo – és még sorolhatnánk. Hoppá, mi?
Ami azonban nem sokat változott, az a gyártás módszerei. Az Ural hegységbeli Irbitben levő gyár csarnokaiban teljesen kézzel szerelik össze a motorkerékpárokat. Robottechnika nincs, egy-két modern berendezést ugyan találunk (az ősi présgépek mellett korszerű lézeres vágóberendezéseket is lehet látni például), de a manuális gyártástechnika abszolút meghatározó. A cég mindössze két modellt gyárt, azokat azonban a piac igényeinek megfelelően több mint hatvanféle fényezéssel rendelhetik a vásárlók.
A fotók izgalmas mivoltát az adja, hogy a cégre nem jellemző, miszerint bárkit beengedne a gyártási folyamatok megtekintésére. A РЕДАКЦИЯ portál munkatársai azonban néhány hete bejutottak, és végigfotózták az üzemeket. Érdemes végigböngészni a galériát, nagyon izgalmas húsz képet köszönhetünk az orosz kollégáknak.
Kiderült az is, hogy ma már csak a váz az, amely megegyezik a néhány évtizeddel ezelőtti felmenőik alkatrészeivel. No meg az acélból készült oldalkocsi. A technikát folyamatosan fejlesztik. A világon egyedül az Ural gyárt sorozatban oldalkocsis motorkerékpárokat, ahogy a meghajtott harmadik kerék is igazi ínyencség – sehol máshol nem találunk ilyet. Igaz, bekapcsolt oldalkocsi-hajtással aszfalton nem lehet haladni, terepen azonban verhetetlenné teszi a gépeket ez a régi német technika.
A irbiti üzemben ma már csak napi öt motort gyártanak, amely kevesebb mint ötöde a hajdani tízezres éves produktumnak. A szovjet időkben szinte mind belföldön kelt el, ma pedig ott jóformán semmi: egész Oroszországban két kereskedésben lehet Uralt vásárolni. Az USA minden egyes államában legalább ennyi, de inkább több szalon található, amelyek meg is élnek a márkából.
Végezetül nézzetek meg egy bemutató kisfilmet. Amennyiben az elejét nem találod elég pörgősnek és az unalmasabb első részt át akarod ugrani, 2:13-nál mindenképpen csatlakozz be a videóba, mert ott olyan akciók jönnek, hogy ihaj!
Régóta tervben van egy saját Ural teszt elkészítése – most, hogy ezek a képek és videó emlékeztettek rá, azt hiszem mindenképpen bepótoljuk ezt a súlyos elmaradásunkat!
Cimkék:
A közel 9000 kilométeres táv komoly kihívást jelent a Dakar versenyzőinek, akik nagy reményekkel érkeztek Dél-Amerikába. Vajon kinek kedvez a szerencse?
Elolvasom »A KTM már megint valami durva motoron munkálkodik. A 990 SMT utódja lehet a most lencsevégre kapott 1290-es szörnyeteg.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »