A hír igazi aktualitását az adja, hogy a Lightning LS-218 típusnévre hallgató elektromos szupersport-motor első sorozatban legyártott példányát a napokban – egészen pontosan 2014. november 12-én – adták át. A boldog tulajdonost Troy Helmingnek hívják és nagyjából egy éve adta le a rendelését a csodagépre. Amelynek a gyártó nyilvánosságra hozta legnagyobb sebességét is, amely nem kevesebb mint 349 kilométer/óra. Nem, nem elméletileg kiszámolva a próbapados mérések alapján, hanem élesben, megmérve. A cikk vége felé látható videó alapján pedig azt kell mondanunk, háromszázig egészen mozgékony… (Csak zárójelben: a Kawasaki H2R csúcssebességét még nem is ismerjük.)
A Lightning áramhajtású csodagépe azonban nem csupán csúcssebességre van kihegyezve, hanem igenis ultra-komolyat tud nyújtani kanyargós szerpentinen is. Ezt fényesen be is bizonyította a világ leghíresebb hegyi versenyén. A 2013-as Pikes Peak előtt még mi is latolgattuk, mennyi esélye van egy elektromos motornak a benzinesek ellen – az ott bemutatott Amarok P1A azonban végül nem teljesítette a futamot. Vele ellentétben az LS-218 rajthoz állt, és Carlin Dunne vezetésével konkrétan porba alázta a benzinmotoros mezőnyt: nagyon magabiztos, 21 másodperces előnnyel ért célba a második helyezett – amúgy leggyorsabb hagyományos meghajtású motor – előtt!
Hogy tudja ezt a döbbenetes menetadatot elérni a Lightning? Eddig az elektromos motorkerékpárokat hatalmas, és már álló helyzettől rendelkezésre álló nyomatékukról ismertük, azonban nagy tempónál nem rendelkeztek kellő teljesítménnyel. Az LS-218 folyadékhűtésű, 150 kilowattos elektromotorja közvetlenül hajtja meg a hátsó kereket. A 204 lóerőhöz pedig 228 newtonméternyi forgatónyomaték társul – így a mindössze 225 kilogramm menetkész tömegű gép mind gyorsulásban, mind teljesítményben felülmúlja a belsőégésű erőforrással szerelt társait!
A Lightning LS-218 azonban nem csupán erőforrása miatt érdemel komoly figyelmet – attól önmagában még nem lenne feltétlenül jó motor. Azonban itt minden csúcskategóriás: teljesen állítható RaceTech teleszkópok NIX30 cartridge-okkal, Öhlins TTX36 központi rugóstag alumínium lengővillával, elöl 320 milliméteres dupla tárcsák négy dugattyús radiális Brembo fékekkel, valamint programozható mértékű fékenergia-visszatermeléssel (egy ilyen teljesítményű elektromotor generátor üzemmódban brutálisat lassíthat…), Marchesini kovácsolt magnézium kerekek elöl 120/70ZR17, hátul pedig 190/55ZR17 abroncsokkal.
Nyilvánvaló, hogy ezt a teljesítményt az alapváltozathoz kínált 12 kilowattórás akkumulátor-csomag nem képes túl hosszasan ekkora sebességgel repíteni: a gyártó által megadott hatótávolság 160-190 kilométer. Ami nyilván nem “csőgázon” – bocsánat, “nyélpotméteren” – értendő. Azonban aki többre vágyik, az rendelhet 15 kilowattórás kapacitású energiatárolót is (190-240 kilométer hatótáv) – a csúcs pedig a 20 kwh befogadóképesség, amelyhez már 250-290 megtehető kilométer társul! Ráadásul gyorstöltővel akár harminc perc alatt újra formába hozható a lemerült akksi – de normál regenerálás esetén is elegendő ehhez két óra.
Azt hiszem a fentieket végiggondolva igazat adhatunk Richard Hatfieldnek, a Lightning Motorcycles elnökének, aki a Pikes Peak győzelmet követően azt mondta: “Mindig azt halljuk, hogy egy napon majd az elektromos motorok így, meg egy napon majd az elektromos motorok úgy. Tessék tudomásul venni, hogy ez a nap elérkezett!”
Cimkék:
Nem rég még cáfolták a 390 Adventure létrejöttét, most viszont a KTM vezetőjének a szavai mögött felfedezhető egy kis túra-endúró születésének a lehetősége.
Elolvasom »Az olaszok az őszi milánói kiállításon tárták elénk legújabb szupersportolójukat. Az 1299 Panigale videókon is megcsodálható. Versenypályán is.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »