Egészen konkrétan sok-sok évtizeddel ezelőtt el is ítélték azokat a nőket, akik motorozásra adták a fejüket. Mármint motorvezetésre. Nem volt összeegyeztethető a hölgyek akkori társadalmi besorolásával, hogy nadrágot és csizmát húzzanak, és a koszos-füstös motorbiciklivel közlekedjenek. Így ha a gyengébbik nem egyik tagja mégis motorozásra adta a fejét, egyfajta számkivetettséggel is számolnia kellett. Így a huszadik század elején leginkább a cirkuszokban tűntek fel motorozó hölgyek, mint igazi különleges artista-látványosság. Később azután már a motorbiciklit hivatásos minőségben megülő nők kezdtek elfogadottá válni – így az Egyesült Államokban a posta és a hadsereg kötelékében lehetett őket felfedezni.
Egy ismeretlen hölgy – a neve sajnos nem maradt fenn – bizonyítja, hogy milyen tökéletesen uralja a motorkerékpárt
Néhányan kimondottan nagy nevet szereztek maguknak. Lillian La France – aki Lillian Ossage néven látta meg a napvilágot 1894-ben – talán az első női stuntrider volt. Ő mint “The Girl Who Flirts With Death” (vagyis “A Lány, Aki Kacérkodik A Halállal”) vált híressé. Mezén és csizmáján is keresztbe tett lábszárcsontokkal övezett koponya díszelgett – a kalózok ősi szimbóluma is azt igazolta, hogy mutatványai során fittyet hány a veszélyre.
Kiemelkedőt alkotott a motorozás női történelmének talán legsokoldalúbb alakja, Theresa Wallach is. Ő 1909-ben született és kilencven esztendőt élt meg. Egész élete elképesztően mozgalmas volt – és minden mozzanata a vasparipákhoz kötődik. Ő volt az első a kalandmotoros hölgyek között, de volt katonai motoros küldönc, versenyző és motorszerelő is. Sőt, írt könyvet a két keréken közlekedés tudományáról, és oktatta is ezt, mint motoros instruktor saját iskolájában! 2003-ban az AMA szervezet a legnagyobb elismerést jelentő Hall of Fame dicsőséglistájára is beválogatta.
Mindenképpen említsük még meg Miss Cookie Crum nevét, aki fennen hirdette, hogy pontosan ugyanolyan bátran és ügyesen képes motorozni, mint bármely férfiú. Igaz, ő már a Második Világháború után 1949-ben tűnt fel – ekkor még csupán 18 éves volt. Mint “Miss Cookie: Queen of the Dardevils” – vagyis “Cookie Kisasszony: a Fenegyerekek Királynője” szerzett hírnevet magának a cirkuszok világában. A Motor Drome motoros mutatványa során a halálkatlanban motorozva bizonyította rátermettségét – később felkerült a híres Sturgis Motorcycle Hall of Fame dicsőségfalára is.
Mellettük még számos hölgy bizonyította be, hogy ők is pontosan ugyanolyan jól tudnak motorozni, mint a férfiak – mindannyiuknak köszönhető, hogy az egykori sztereotípiák mára szétoszlottak. Így ma már nem hogy el nem ítéljük, ha egy hölgy motorozik, hanem éppen hogy nagyon örülünk neki!
Cimkék:
Léteztek a motorgyártás történetében igazi nyalánkságok. Ilyen a Moto Guzzi egyik elfeledett fejlesztése, a W3-hengeres csodablokk is. - Onroad.hu
Elolvasom »Nem rég még cáfolták a 390 Adventure létrejöttét, most viszont a KTM vezetőjének a szavai mögött felfedezhető egy kis túra-endúró születésének a lehetősége.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »