Összkerékhajtású motorkerékpárból sokféle készült már a világon. Az egyik legpofásabb kis szerkezet talán a Rokon, amelyre bizony erősen hasonlít az orosz 2×2 Taurus két kivitelben létező holmija. Legalábbis abban, hogy egy kis váz végein két relatív nagy kerék található igen ballonos kerekekkel. Csak éppen a hatalmas tajgán született kétkerekű terepjáró annyira egyszerűen épül fel és olyan zseniálisan működik, hogy az előtt tényleg nagyon meg kell hajolni.
Az alapváltozatot egy 5-5,5 lóerős négyütemű benzinmotor hajtja röpsúlyos kuplungon és egy három sebességes váltón keresztül. Az erőt láncok viszik mindkét kerékhez, amelyek sima ballonok. Erős ráfok tartják össze – és a felnihez is – a bennük felfújt “lufit”, amely gumiként funkcionál. Nagyon ballonos és alacsony nyomású levegővel van töltve, így hatalmas a tapadófelület és nagyon könnyű az egész szerkezet.
A mindössze 47 kilogrammos motorka egyetlen tárcsafékkel rendelkezik, amely a központi tengelyen van elhelyezve. Az elérhető legnagyobb sebesség 60 kilométer/óra (azt hiszem, rajta kuporogva nem tűnik az kevésnek…), az üzemanyag-fogyasztás pedig 1,2 liter/óra. Mivel 3,5 liter benzin fér a tartályba, a Taurus majdnem három órán át képes haladni.
Hogy valami fogalmunk legyen a dimenzióiról: kerekeinek átmérője 740 milliméter, szélességük pedig 220. Az ülés magassága a talajtól 75 centiméter, amely nem lenne olyan rossz – viszont a 370 milliméteres hasmagasság miatt mégis nagyon kuporgós a testhelyzet. Cserébe amikor elakadunk valami egészen lehetetlen helyen, simán átemeljük a járgányt egyik oldalról a másikra.
A mosás is egyszerű, mert úszik a vízen. Igen, úszik! Beleteszed, adsz egy kis gázt és lemossa magát!
Amikor pedig mosni kell, csak bedobjuk a vízbe – mert hogy a ballonok miatt nem is süllyed el! -, pörgetjük kicsit a kerekeket és letisztítja önmagát! Azonban még itt sem elég a zsenialitásból: néhány másodperc alatt szét lehet szedni az egész holmit és két hordtáskába helyezve akár egy aprócska személyautó csomagtartójában is szállíthatjuk. Egyre jobb, nem?
A magasabban kavlifikált 2×2 Taurus 2m változat annyiban különbözik “öccsétől”, hogy kicsit erősebb, 7 lóerős erőforrás mozgatja, és abroncsain rendes terepgumik feszülnek. Ennek megfelelően a tömege is nagyobb: 70 kilogrammot nyom menetkészen. Végsebessége, üzemanyag-fogyasztása és hatótávja megegyezik az alapváltozatéval.
Az igazi izgalmat most fogják átélni azok, akiknek megvan a tehetsége a barkácsolásra. Ugyanis a gyár egy “csináld magad” tervdokumentáció formájában értékesíti a Taurus járgányait. Ezért pedig tudjátok mennyit kell fizetni? 1’300 rubelt, vagyis 7’600 magyar forintot! Na, van aki kedvet kapott? Amennyiben elkészültök vele, szóljatok és jövünk tesztelni!
Cimkék:
Az amerikai Can-Am mindenen átjutó négy kerekű "motorjai" mellett igazi élménygyárnak szánt három kereküiről is ismert. Itt a legújabb változat.
Elolvasom »Ekkora teljesítménnyel ugyan ma már jó néhány ezres sportmotor büszkélkedhet. Most azonban egy ötszázas gépről beszélünk, amely éppen húsz éves.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »