Sok évvel ezelőtt még vászon oldaltáskákkal kezdtem a túrázós pályafutásomat. Nagyon klassz, kétszer negyven literre bővíthető puha koffereket vásároltam, amelyek egészen jól szolgáltak: konkrétan a napokban dobtam ki a nyolc éve használt és elég sokat látott csomagtartókat a kukába. Arra azonban hamar rá kellett jönnünk, hogy egy két személyes és négy-öt napos útra elég mérsékelten alkalmasak, hiszen nem lehet zárni őket. A cipzárt akárki elhúzza, vagy egy bicskával felhasítja az oldalát, és mire kijön az ember a kávéházból, mondjuk nincs ruhája a túra hátralevő részére. A BMW-n voltak gyári oldaldoboz-tartó keretek, így még 2007-ben kitaláltam, hogy mégis csak az alumínium oldaldobozok jelentik a jó megoldást. A gyári vagy bármilyen nagyobb nyugati cég által készített lehetőségeket azonban mind nagyon drágának találtam, így aztán elsők között sikerült felfedeznem a kecskeméti Metalcontsruct doboz rendszerét – mármint motoros használatra.
Akkor ezeket még a gyártó sem motoros túrázók számára készítette, hanem egyszerű szerszámdoboznak. Rengeteg méretben léteztek, így sikerült kiválasztani két olyan oldaldobozt, amelyek szinte milliméterre megegyeztek a Zega (vagyis a Touratech) ládáival. A méret annyira stimmelt, hogy a német cég belső táskái tökéletesen illeszkedtek is bele. Topcase gyanánt egy, a gyárival szintén megegyező méretű 29 literes dobozt találtam, amely dimenzióiban azonban nagyon nagy mértékben eltért az eredeti BMW tárolótól – és nem előnyére. Nagyon kis alapterületű, ám igen magas ládika volt – de anno bőven ötvenezer forint alatt be tudtam szerezni a teljes doboz rendszert!
A felszerelést egy nagyon ügyes és leleményes lakatos ismerősöm segítségével oldottunk meg. Az oldaldobozokat alumíniumból esztergált, belül menetes furattal ellátott ellendarabokkal illesztettük a gyári tartóra. Amelyet második körben a bal oldalon át is kellett alakítani – ugyanis itt a kipufogó miatt annyival szélesebben helyezkedett el a tároló, hogy a teszt során képes volt leérni kanyarban – amely Kakucsringen okozott némi meglepetést… Pedig alapvetően törekedtem a szimmetriára, hiszen míg a jobb láda a legnagyobb, addig a balos csak a közepes szélesség volt ugyanabból a családból. A tartó átalakítása után azonban helyreállt a rend: azóta milliméterre ugyanolyan széles a két doboz a motor hossztengelyétől mérve, a kormányhoz képest pedig csupán egy-egy centiméterrel lógnak kijjebb. Így némi körültekintéssel városi forgalomban is használható lett a rendszer.
A hátsó doboz felfogatása nehézkesebben lett megoldva sok-sok távtartó gyűrűvel, amelyek legalább azt biztosították, hogy a ládika alja párhuzamos legyen a csomagtartóval. Azon viszont sajnos nem tudtak segíteni, hogy a nagyon vékony fenéklemez a rázkódás következtében elrepedezzen – amely minden utólagos szigetelés ellenére nagy esőben folyamatos finom beázást eredményezett – hiszen a hátsó kerék ilyenkor rettenetes mennyiségű vizet vert ide.
Mindezek miatt a jól bevált dobozaim cseréjén gondolkoztam, amikor is legnagyobb örömömre a ma már kimondottan motoros felhasználásra szánt alumínium tárolórendszert készítő Alu-Logic Kft. felajánlott tartós tesztre egy teljes készletet. Ennek oldaldobozai méretüket tekintve teljesen megegyeztek az általam is évek óta használt, némileg viharvert darabokéval, a középső tároló azonban sokkal szimpatikusabbnak tűnt. Igaz, csupán hat liternyi többlet térfogatot ígértek a számok, azonban az alacsonyabb de hosszabb dimenziók lényegesen élhetőbbnek tűnő méretet sejtettek.
Amikor a csomagküldő szolgálattal megérkeztek a tesztalanyok, kissé megijedtem. Első pillantásra ugyanis úgy tűnt: a topcase méret-növekedése miatt az oldaldobozok fedelének lecsukásával gondok lesznek. Azután nekiálltam rápróbálni őket a motorra, és kiderült: hatalmas szerencsém van. Annyira kevés szabad hely van, hogy egy soványka feltöltöttségű bankkártyát sem nagyon lehet odatenni, mégsem érnek össze! Így hát jöhetett a felszerelés, amely számomra – mivel a tartórendszer változatlanul maradt – villámgyorsan megtörtént.
Ami azonban már a felszerelés előtt feltűnt, az a nagyon korrekt minőségű és anyagválasztású kivitelezés. Az 1,2 milliméteres falvastagság messze merevebb szerkezetet eredményez, mint régi ládáimé. Ennek megfelelően az oldalsókat mindenféle, korábban alkalmazott merevítés nélkül szereltem fel: simán átfúrtam a belső oldalukat és felcsavaroztam. A hátsó tároló alá is kevesebb merevítés kellett, mint az elődnél. A vastagabb anyagon kívül azonban a széles zsanérok, a kulcs használata nélkül is bekattanó zárak, a felső rugós fülek, a vízálló szegecsek és illesztések mind nagyon komoly benyomást keltettek.
Az előző szettem felpasszításakor elkövettük azt a hibát, hogy hátrafelé nyíló fedéllel installáltuk az oldaldobozokat. Ez a gyakorlatban nem vált be, így most már logikusabban, előre fordított zsanérokkal kerültek a helyükre. A hátsó doboznál némi alátétlemez még kellett, de kevesebb mint korábban. Ugyanakkor egészen meglepő a gyakorlati eltérés az előző és az új középső ládák között. Az elvileg hat literes, vagyis húsz százalékos növekedés a gyakorlatban többnek tűnik. Az eddig megszokott cuccaim (esőruhák, szerszámok, defektjavító készlet) mellett eddig egy üveg ásványvíz sem nagyon fért el – most azonban ugyanannyi holmival kétharmadig sincs pakolva. Úgyhogy több flakon italt is el tudunk majd itt helyezni…
Hogy a merevítők nélkül valóban kellőn masszív lesz-e az Alu-Logic doboz rendszere, azt rövidesen megtudjuk, hiszen hamarosan többször is meg lesznek pakolva egy-egy több napos motorozás kedvéért. Ezen kívül a jövőben az aszfaltos utak elhagyásakor sem fogom leszerelni őket, hogy lehetőleg még azt idén kiderüljön: valóban tudják-e mindazt, amit a gyártójuk ígér. Amennyiben igen, akkor világbajnok ajánlat lesz, hiszen ez a három láda együtt bruttó áron alig több mint 62 ezer forintért szerezhető be. Amely még akkor is roppant kedvező, ha a felszerelést némi kreativitással magunknak kell megoldanunk.
Cimkék:
Az idei "48 óra a magyar megyeszékhelyek között" névre keresztelt teljesítménytúránkat az Yvette ciklon szponzorálta. Kalandos út volt!
Elolvasom »Bőrt vagy cordurát? Vízállót, vagy hálósat? Miben leszel biztonságban és mi mindenre kell figyelni egy motoros kabát beszerzésekor?
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »