A Chrisitini története kissé emlékeztet a motorkerékpár-gyártás hajdani kezdeteire: a philadelphiai cég biciklikkel kezdte pályafutását. Már akkor is volt egy kis beütésük, hiszen a cég alapításától kizárólag olyan bringákat készítettek, amelyeknek első kerekét is hajtotta a pedált forgató ember. Bő tíz éve, 2002-ben pedig tesztelni kezdték első motorjukat, amely értelemszerűen szintén két hajtott kerékkel készült. Közben működtek együtt a KTM-mel is, a lényeg azonban 2010-ben következett: a US Military (vagyis az amerikai hadsereg) tesztjein kiváló eredményeket értek el gépeik, így az USA rendvédelmi szervei közül jó néhánynál rendszeresítették motorkerékpárjaikat. A haditengerészet, a különleges bevetési egységek és a határvédelmi erők kötelékeiben egyaránt szolgálnak a Christini AWD Military Edition terepgépek.
Érdemes tehát megnézni, mit is tudnak ezek a motorok, amelyek a civilek számára Christini 450 E és 450 DS típusnév alatt érhetők el. A hajtásról minden esetben ugyanaz a 450 köbcentiméteres egyhengeres erőforrás gondoskodik, amelyet Christini EFI befecskendezés vagy Keihin FCR karburátor táplál üzemanyaggal. A hajtóerőt öt sebességes, igen széles skálára áttételezett váltón keresztül juttatja el a kerekekhez. A futómű terén nem nagyon kötöttek kompromisszumot: elöl 48 milliméter átmérőjű Marzocchi vagy Paioli teleszkópok, míg hátul központi rugóstag teljesít szolgálatot – minden rugózó elem az összes létező paraméterében állítható és testre szabható. Az egyedüli kompromisszum a hatótáv terén található, ugyanis a nyolc literes üzemanyag-tartály tartalma bizony hamar lefolyik az egyhengeres torkán. A Christini AWD súlya ugyanakkor kellően szűkre lett szabva, hiszen az alumínium vázas krosszgép mindössze 126 kilogrammot nyom.
Ejtsünk néhány szót a motorok AWD rendszeréről is, az ugyanis nem hidraulikus, hanem tisztán mechanikus úton működik. A kis lánckeréktől a hajtás lánccal, kardántengellyel és további láncok segítségével jut el az első kerékagyhoz, ahol egy tengelykapcsoló szükség esetén képes szabadonfutásra kapcsolni a kereket. Így alapesetben csak a hátsót hajtjuk, azonban amint fordulatszám-különbség ébred a gumik között, a kuplung zár és a blokk hajtani kezdi az elsőt is – azonban soha nem ugyanannyira, mint a hátsót, hanem legfeljebb az oda jutó erő 80 százalékával. Ennek fényében különösen izgalmas a motorok csekély tömege! (Akit részletekbe menően érdekel a rendszer, ezen a linken a képre kattintva végiglapozhatja a teljes működését.)
A Military Edition különlegessége a fenti AWD rendszeren felül a motorokhoz rendelhető felszerelések hihetetlenül széles sora. A 7’795.- dolláros alapár ugyanis a komplett opciós lista megvásárlása esetén további laza 6’906 dollárral és még 10 centtel toldható meg! Nézzünk néhány érdekesebb tételt. 670 dollárért lefulladás-gátlóval ellátott automata kuplungot rendelhetünk. A megnövelt élettartamú önindítóért 283.22, míg a különösen strapabíró akkumulátorért 128.95 zöldhasút kell kiszurkolni. 500 dollár a megnövel hűtők felára, kerekenként 179.95 a defektmentes abroncsoké, 30 és 180 dollár közötti összegekért pedig mindenhova tételenként rendelhetjük meg az extra bukásvédelmet (a hűtőktől a hátsó lánckerékig). De a képen látható katonai borítás és táskarendszer sem csekély összeget, kerek 600 dolcsit kóstál. A nagyon fullos Christini AWD Military Edition tehát nagyságrendileg 3,25 millió forintból áll meg, ami komoly összeg – cserébe egy nagyon szigorú és kemény gépet kapunk. Amely megfelel az amerikai hadsereg követelményrendszerének – ez pedig bizonyíték, nem ígéret!
Cimkék:
Aranyos fotó és hozzá egy mondás, amely bizony örök igazság.
Elolvasom »A 2015-ös modellévre fog csak megérkezni, tesztelés közben azonban már most elkapták a KTM 390 Supermoto-t.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »