Az 1190 Adventure-ben (és természetesen annak R változatában) lesz elsőként beépítve a Bosch Motorcycle Stability Control (MSC) rendszere, amely a járművet ugyanolyan teljes körű biztonsági védelem alá igyekszik vonni, ahogy azt az autóknál már megszokhattuk. A rendszer integrálja a kipörgésgátlót, a kombinált fékrendszert és a blokkolásvédelmi felügyeletet, amelyek eddig is léteztek – azonban most dolgoznak össze először ilyen szinten.
A rendszer egyik újdonsága, hogy a dőlési szöget is figyelembe véve például képes oly módon szabályozni a kerekek közötti fékerő-elosztást, hogy kanyarban (akár mélyre döntött motornál) erőset fékezve a lehető legkisebbre csökkentse a motor felegyenesedési hajlamát. Magyarul ilyen esetekben a hátsó kerékre tesz több fékerőt – az elosztás mértéke azonban mindig a helyzetnek megfelelően változik. Mivel a folyamatosan figyelt rengeteg információból ki tudja számítani a kerekek blokkolásának várható pillanatát, és már kicsivel előtte szabályozni a fékerőt, a kanyarokban levő egyéb veszélyes jelenségeket is nagyban képes lesz mérsékelni. A teljes körűen kombinált fékrendszer természetesen az egyenesben történő fékezést is hatékonyabbá teszi: mindig optimális mértékű fékerőt tesz az egyes kerekekre.
A rendszer teljesen bekapcsolt állapotában természetesen minden tapadásvesztést igyekszik megakadályozni: gyorsításkor a traction control bevonásával az első kerék elemelkedését éppúgy, mint fékezéskor a hátsóét. A szenzorok egyébként másodpercenként százszor (!!!) küldik jeleiket a központi egységnek, amely így mindig friss információk alapján dönti el a szükséges tennivalókat. A Bosch ezzel együtt kiemeli, hogy a fizika határait ezzel a rendszerrel sem lehet majd átlépni, csupán a normális közúti motorozás során fellépő vészhelyzetek baleseti kockázata fog jelentősen lecsökkenni.
Biztosan sokan kapják fel a fejüket a fentiek hallatán azzal, hogy “majd én irányítom a motoromat, nekem ne szóljon abba bele holmi elektronika” – de legyünk őszinték: amikor valóban komoly vészhelyzetbe kerülünk a forgalomban, bizony akár az életünket is megmentheti az MSC rendszere!
Cimkék:
A BMW csupán optikailag "tuningolta" meg meztelen boxerét, így jött létre az R1200R DarkWhite.
Elolvasom »Beindult a Kawasakinál a marketing gépezet, kattognak a fogaskerekek, vajon mit hoz a közeli jövő? Hogyan fog kinézni az új csúcsragadozó, a Z1000?
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »