Hosszú várakozás és előkészület után tegnap a több mint ötszáz versenyjármű egyesével felgördült a 40. Dakar Rally rajtpódiumára Limában – ezzel kezdetét vette a tizenöt napon át tartó gigászi küzdelem. A világ talán legnagyobb műszaki megmérettetését napról napra követjük – legalábbis ami a motoros résztvevőket illeti.
Megszokott, hogy a verseny első napja viszonylag rövid – hiszen a rajtceremónia bizony sok időt vesz igénybe. Ennek megfelelően a Limából Piscoba tartó etap döntő része közúton futott. Sőt, a céltelepülést végig aszfalton érték el 241 kilométert motorozva. Ez után jött egy kurta, mindössze 31 kilométeres speciál szakasz. Amely éppen rövidsége miatt nyilván nem sok mindent döntött el – vagy inkább semmit.
Arra azonban tökéletes volt, hogy a mezőnyben található nem kevesebb mint negyven első-bálozó motoros is komoly ízelítőt kapjon az elkövetkezőkből. A California sivatag dűnéi kemények voltak: az elsőnek induló legmagasabb rajszámú motoros egy teljes kilométerrel a rajt után már el is esett. Sőt, sajnos bekövetkezett az első súlyos motoros baleset is: a portugál Joaquim Rodrigues nagyon rosszul ért talajt és komoly gerincsérüléssel már be is fejezte a Dakart.
Az élmenők persze – hiába indultak a mezőny végén – szó szerint végigszáguldották a röpke gyorsasági szakaszt. A címvédő brit Sam Sunderland megmutatta, ki az úr a háznál: azonnal az élen nyitotta a maratoni versenyt. Mögötte a kimondottan homokmenő Adrien van Beveren végzett a gyári Yamahán, majd Pablo Quintanilla futott be a Husqvarna nyergében. Még mindig egy percen belül csapott célba Joan Barreda a Hondával – így elmondható, hogy minden élmárka ott van a csatában. Íme a napi videós összefoglaló:
Természetesen minden nap beszámolunk a magyar versenyzők pillanatnyi helyzetéről is. Az első dűnézés végén Gyenes Emánuel a 48. pozícióban zárt 8 perc és 14 másodperc hátránnyal. Saghmeister Gábor nagyjából dupla ennyit kapott az első helyezettől: 16 perc 37 másodperc lemaradással a 81. helyen futott be. Sokkal rosszabbul járt Dési János, aki bár a speciálon alig ment rosszabb időt Gyenes Maninál (47 másodperccel), kapott két óra időbüntetést.
Így összetett hátránya 02H 09′ 01” – ami elég elszomorító. De nyilván küzd tovább – ahogy Horváth Lajos is. Laller ugyanis utolsó előtti, 135. helyen áll. A gyorsaságin mért ideje 43’27” volt, de a két óra pluszt neki is bevésték. Ahogy amúgy a mezőny nagyjából utolsó egyharmadának testületileg. Szóval nem valami egyedi esetről van szó…
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő | Különbség | Büntetés |
1 | 1 | SAM SUNDERLAND | KTM | 00H 20′ 55” | – | – |
2 | 4 | ADRIEN VAN BEVEREN | YAMAHA | 00H 21′ 28” | + 00H 00′ 33” | – |
3 | 10 | PABLO QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00H 21′ 51” | + 00H 00′ 56” | – |
4 | 5 | JOAN BARREDA BORT | HONDA | 00H 21′ 52” | + 00H 00′ 57” | – |
5 | 23 | XAVIER DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00H 22′ 02” | + 00H 01′ 07” | – |
6 | 2 | MATTHIAS WALKNER | KTM | 00H 22′ 18” | + 00H 01′ 23” | – |
7 | 7 | FRANCO CAIMI | YAMAHA | 00H 22′ 26” | + 00H 01′ 31” | – |
8 | 33 | DANIEL NOSIGLIA JAGER | HUSQVARNA | 00H 22′ 28” | + 00H 01′ 33” | – |
9 | 19 | ANTOINE MEO | KTM | 00H 22′ 44” | + 00H 01′ 49” | – |
10 | 47 | KEVIN BENAVIDES | HONDA | 00H 22′ 48” | + 00H 01′ 53” | – |
Fotók és összefoglaló videó: Dakar.com
Cimkék:
Megszűnése előtt a Levis az egyik legrégebbi brit motorgyártó cég volt, most pedig egy V6-os motorral térnének vissza a piacra.
Elolvasom »Már korábban is beszámoltunk a Yamaha által meghirdetett motor építő programról, ami most egy páros dobással jelentkezik.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »