A kétütemű motoroknak volt egyfajta varázsa. A keverék égése utáni kipufogógázok illata (igen, az nem szag volt…), a teljesítményleadás módja, a hang – és a mindezekkel elért motorozási élmény. A környezetvédelem nemes zászlaja azonban halálra ítélte ezt a sokak által rajongott technikát – a korszak úgy tűnt hogy lezárult. Aztán a KTM bejelentette: feltámasztja a két ütem varázsát, méghozzá Euro4 normák mellett! Most pedig itt egy igazi mérnöki varázslat: a Vins 250-es gyorsasági motorja.
A kis olasz márka néhány éve már bemutatott egy mindössze 100 köbcentiméteres, ám V2-es hengerelrendezésű motort. Csupa varázslatot vonultattak fel: a blokkot előre fordították, a hengerek közé tették az airboxot, a tank elé a hűtőt. Az első futómű Hossack rendszerű volt, a váztól a lengőkaron át a kerekekig pedig minden karbon. Nos, most ugyanennek a motornak elkészítették a nagyobb változatát. Minden ugyanolyan, csak a lökettérfogat 250 köbcentiméterre nőtt. Innen a név is: Duecinquanta olaszul annyit jelent: kétszázötven.
A motorból két változat készült. Az egyik kimondottan versenypályára lett kialakítva – magyarul nem rendelkezik azokkal a kiegészítőkkel, amelyek elengedhetetlenek az utcai használathoz. Ez a motor a kicsit több mint 80 lóerős teljesítményéhez – a rengeteg karbon alkatrésznek köszönhetően – menetkész tömegben tudod mennyit nyom a mérlegen? Egy lehelettel többet, mint 91 kilogramm. A gyár szerint végsebessége közel 240 kilométer/óra. El tudod ezeket így együtt képzelni? Aligha…
Az utcai változatot vélhetően az erőforrás jellegét tekintve is máshogy hangolják. Ide nem is adtak meg pontos teljesítmény-adatot, de 70 lóerőt rebesgettek. A tömeg még mindig nem lett vészes: 104 kilogramm. Menetkészen, teletankolva. A végsebesség 200 kilométer/óra magasságában van. Csak összehasonlításul: az utolsó hasonló utcai széria-motor, a legendássá vált Aprilia RS250 utoljára 2004-ben volt megvásárolható 60 lóerővel és közelítőleg 140 kilós tömeggel.
Mindezen paramétereknek komoly ára van. A rengeteg karbon és egyéb pillekönnyű ötvözet, az erőforrásban levő csúcstechnika kivétel nélkül kegyetlenül drága. Így a végtermék árcédulája is olyan vastag, hogy azt bizony nem sokan fogják kicsengetni. Az utcai változat 48’000.- amerikai dollár, vagyis több mint 12,3 millió magyar forint. A legdurvább, 288 köbcentire növelt speciális verseny kivitelű Duecinquanta pedig 60 ezerért, vagyis közel 15,5 millióért vihető haza. Tehát a gazdag fanatikusok lesznek a célcsoport, akikre kicsit azért irigyek lehetünk…
Cimkék:
Motorral gigászit ugratni csodálatra méltó dolog. De hogy lehet összekötni az ejtőernyőzés tevékenységével? A videóból kiderül, ahogy az ára is.
Elolvasom »Az okostelefonoknak köszönhetően rengeteg vicces és sokszor szomorú motoros videót találhatunk. Ezek közül mutatunk most kettőt nektek.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »