Az Akropolisz oldalában megtaláljuk a bandát egy kávézóban, onnan elmegyünk egy csodálatos helyre vacsorázni. Kerthelyiség: lugas, cicák… és cigifüst, de az ételek finomak. Sertés, polip vagy bárányhúsos kaják, szinte mind parázs felett sütve. Éjjeli városnézés következik, bár még ilyenkor is erős a forgalom, a rengeteg motorosra figyelnek az autósok. Ami nem is baj, mert ugyan kötelező a sisak, de alig látni valakin. Állítólag vannak napok, amikor a rendőrség rámegy, olyankor a könyökükön magukkal viszik… Megalszunk az egyik görög kolléga lakásán a kikötő közelében, ami hamarosan árbíenbí kecó lesz – mi teszteljük. Reggel ismét szétválunk, mi africaansok előbb felmegyünk az Akrapovic… izé, Akropoliszt megnézni. Csodás, meg minden, de sokat kell gyalogolni, a 20 euro picit sok, a japán/kínai turista meg nagyon.
Még megvárjuk a görög klubelnököt, aki el akar búcsúzni és öt perc múlva itt van. Úgy a kilencedik öt perc után meg is jön… Ők ilyenek: lazák, nyugodtak, nem idegeskednek semmin. El kellene tanulni tőlük! Autópályán gurulunk a Meteorák felé. Feltűnő, hogy a főváros környékén az autópálya díj magas (2.65) is és gyakran is vannak a kapuk. Mondjuk a benga is drága – 1.55 körül van, míg pályán inkább 1.65, de 1.47 volt a legolcsóbb, amit láttunk. Irány Kalampaka – a Meteorák csodálatosak, mint minden képen. Sőt, élőben szebbek. Körbejárjuk őket, a mindenhol felbukkanó kóbor kutyák mellett itt cicca is van: együtt koldulnak. A nap néha kibújik a felhő mögül, pont szemből süt, délelőtt jobb a fényirány.
Itt szétválunk, nekem szerda estére haza kell érnem, mert nyitni kell a bistrót, ők négyen ráérősebbek, maradnak. Oksa, nagyfiúk vagyunk, én nekiindulok a 235 kilométernek Szalonikibe, ha már foglalt szobák várnak a Neuvelle-ben. Az úton hasznát is veszem a bontott tankból kialakított nagyobb zabostarisznyámnak: az északi autópályán 200 kilométeren át nincs benzinkút. Athén óta lusta voltam megállni tankolni, így a plusz literek adta kábé 600 kilométeres hatótáv most életmentő. A négy vitézzel abban maradunk, ők hajnalban indulnak, s majd oda- vagy utolérnek minket. Vagy ha nem, akkor bármi.
Reggelre kiderül, még egy benzinpumpa megadta magát, de sebaj: van tartalék, megszegelik. Mi öregurasan megcéloztuk a bolgár határt, s majd találkozunk. A határnál kiderült: a tartalék sem jó, így javaslom fújjon bele a tank szuszogójába, az felnyomja a nyálat. Az unalmas bolgár táj tényleg unalmas. Szófia előtt állunk meg, furán viselkedik a motorom. Defekt. A Slime dolgozott, idáig bírta.
Nem merem szétszedni, mert nem látok lukat vagy nyomát a sérülésnek, s félek: a szelep tövénél szakadt- vagy dörzsölődött ki. Ha nem sima luk, meg kell várni a négyeket, náluk van belső. Az összes belső náluk van. Ők már közel vannak Szalonikihez, ez megnyugtat. Egy defektspray-t beleküldök, így újra móka-kacagás-száguldás az élet. Letérve a pályáról több gumist is kérdeztem, de motorgumihoz nem nyúlnak. Tankolás, szendvics, defektspray betárazás és uzsgyi tovább. Szerencsére bírja, így most a rövidebb, szebb (de gyatrább minőségű) úton Montana, majd Vidin a határ.
Több kilométeres a kamionsor és tocsog a gázolajban az út. A kamionokból folyik ki, ők meg nyugodtan bandáznak cigivel a kezükben. Megcélozzunk Szörényvárat, s bár nincs foglalásunk, reménykedek benne, hogy a Tropical Hotelben (ahol tavaly már jártunk) lesz hely. Pihenő alatt ránézek a túra csetfalára, hogy mi van a fiúkkal. Az AC pumpa hibát megoldották, a kerékfújó kompresszorral tartja ATti nyomás alatt a tankot, amit a tanktáska tetejére applikált fel. Kezd csípni a levegő, a gumi utolsó néhány tized barjával gurulunk be a Tropicalba, ahol van szoba, így bekérózunk.
A magyar konzul személyesen fogadja expedíciónk megfáradt tagjait, majd meghív minket vacsorára. Övé a szálloda. Finom és bőséges az étel, én rábíztam magam – egy lecsó jellegű kaját kaptam sült hússal, puliszkával. Hosszan elbeszélgetünk Molnár Úrral, örül a magyar szónak. Ismét megcsodálom a futórózsákkal teli kerthelyiséget. Most hideg lenne kinn vacsorázni. Ránézek a csetre… szóval lefelé szívták a vérem, amikor megzavarodott a Garmin navim, most meg kiderült, mentek egy 110 kilométeres kört Szaloniki előtt. Így estére nagyjából pont ugyanott vannak, ahol délután voltak. A nagyon szép és tiszta szobában gyorsan elalszom.
Reggel fél nyolckor ismét találkozunk vendéglátónkkal – reggeli mellett néhány szóban ecseteli a környék látnivalóit. A következő szezonra ajánlja a kishajótúrát, de a fia révén akár kisrepülős túra is megoldható a szorosban. De közel van még Herkulesfürdő és a Cserna-völgye, illetve a szerb oldal is csodálatos. Elbúcsúzunk, s kitoljuk a motorokat a zárt udvarról. Egy defekt-spray ismét beugrik a kerékbe. Meg szeretném nézni az első állandó Duna-híd maradványait, ami ma Szörényvár déli részén van. Itt volt egykoron Drobeta nevű római város, a hidat Trajanus császár építtette isz. 102-105 között. Valamiért a románok betegesen ragaszkodnak mind a római, mind a Decebalhoz (Argo cimű film megvan?) köthető emlékekhez. Talán azt remélik, így elhiszi valaki a trák-dák-római eredetük teóriáját… A város egyik körforgalmában rekonstruálták, hogyan is nézhetett ki a híd egy darabja, de az eredeti hídpillér most el van zárva, restaurálják.
A határátkelés gyors, az erőmű tetején haladunk át a Dunán, jobbra a hajózsilip, balra határőrök tökig géppisztolyba öltözve. A Trajanus-hídnak ezen a parton is megvan a maradványa, de erre már nincs idő. A folyam déli oldalát sem szabad kihagyni! Sok helyen friss az aszfalt, az utak amúgy is jók. Néhány gyors fotó a Kazan (és nem Kazán) szorosnál és a galambóci várnál. Ez eredetileg római erőd volt (Columbaria), és már akkor is a vízi utat védte. (Érdekessége, hogy Zsigmond király alatt a szerb várkapitány egyszerűen eladta a töröknek a várat.)
Belgrád alatt felmegyünk az autópályára, hogy ne éjjelre érjünk haza – ez a kényelem néhány euro. Verbásznál én letérek, elmegyek felfedezni. Nem csak a régi katonai bázisok érdekelnek, hanem a Duna és az ahhoz köthető műszaki és történelmi dolgok. Verbász mellett van a Ferenc csatorna egyik zsilipje. Az 1700-as évek végén ezzel a csatornával kötötték össze a Dunát a Tiszával. Így 250 kilométerrel rövidebb lett a hajóút – de ezzel csapolták le a mocsarakat is, remek termőtalajt kapva.
Innen Bezdán a következő cél, itt csatlakozik a csatorna a Nagy-Dunához. A rozsdás zsilipkaput régóta nem használták, a torkolat el van iszapolódva, nem is lehetne… Eltankolom utolsó dínárjaimat, majd gyors határvizit (a dobozba a magyar finánc belenézett, nincs-e benne migráncs), és Dávod felé irány Baja. Innen a lenyugvó napot oldalba kapva Pentelei-híd, majd az utolsó kilométereken a battai finomító őrlángja vezetett. Nyolc nap és 4’000 kilométer: picit fárasztó volt, de nagyon megérte!
Cimkék:
A Yamaha megrengette a világot az MT sorozattal. A legvadabb gép továbbfejlesztése, az MT-10 SP pedig elérte a sötétség legmélyebb bugyrát.
Elolvasom »A Benelli Tornado 302 kicsit olasz, kicsit kínai, az indiai piacra szánták és mindezek ellenére nem nevezhetjük európai szemmel sem rossznak.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »