Lassan hat éve, hogy van motoros jogsim, de még mindig frissen emlékszem az egész képzés komolytalanságára. A forgalomban gyakorlásból összesen kábé kettő alkalmat tartottak meg vizsga előtt, de persze alá kellett írni az összes órát, hogy igen, ott voltunk, megvolt az óraszám. A KRESZ pályás gyakorlás és a vizsga szintén ugyanilyen séma alapján ment. Ennek fényében nem csoda, hogy egyre többen iratkoznak fel különböző motoros tréningekre. Lássuk, mi az a tudás, amit be kellene építeni a motoros oktatásba!
Írásunk leginkább a kezdőknek szól, de hátha a tapasztaltabb motoros is talál hasznos infókat! Kezdjük az elején. A motor típusától függetlenül elmondható, hogy a megfelelő ülés pozíció kulcsfontosságú. Nem a kormányra kell támaszkodni a testsúllyal, hanem derékból, hátizomból kell tartani magad. Sportmotorok esetében lehet, hogy szükség lesz némi kondira, de ha legközelebb motorozol, próbáld csak ki. Azonnal érezni fogod, hogy mennyivel könnyebb nem merev, hanem laza alkarokkal kanyarodni. Mintha új motoron ülnél! Ha már itt tartunk, mitől is kanyarodik a motor? Mivel ezt már anno részletesen megírtuk, csak gyorsan vegyük át újra a mágikus ellenkormányzás szó jelentését. Kanyarodáskor a cél az, hogy a motort kizökkentsük egyenesfutásából. Ezt pedig a kormányra kifejtett, finom tolással érhetjük el. Mindig az ívbelső oldali kormányvéget kell enyhén tolni, ha tehát balra akarsz fordulni, akkor a bal oldalon tolsz a kormányon.
Ide sorolható a fékezés is. Ugye mindenkinek ismerős a progresszív fékezés fogalma? És az megvan, hogy kanyarban, döntött motorral az esetek döntő részében el kell felejteni az első féket? Hátsó fékkel ívszűkítés? Ha jól jönne egy kis frissítés, erre tessék. Ezen felül még persze gondolnunk kell a környezeti hatásokra is. Aki előzött már kamiont nyílt úton, erős oldalszélben, az tudja, hogy milyen könnyen megdobja az embert a váratlan légáram. Na és mikor a legcsúszósabb az útfelület? Hát persze hogy amikor elkezd esni az eső. Kis mennyiségben, az út porával keveredve – csak a havas-jeges útfelület tud sunyibb lenni, de télen relatíve kevesen motoroznak. Vonat- és villamossínen pedig csakis merőlegesen, vagy minél nagyobb szögben megyünk át, hiszen míg autóban ez nem akkora veszély, két kereket sokkal könnyebben meg tud vezetni a sín, főleg ha vizes. Útfestéseket, csatornákat szintén tessék figyelni!
A következő oldalon is fontos “apróságok” jönnek – lapozz!
Cimkék:
Okostelefon, okoshűtő, okosház. Majd pont a motorunk kapcsán nem merül fel a tervezőkben, hogy kommunikálni tudjon a gazdival? Ez a MOTOROiD.
Elolvasom »A valaha épült egyik legdurvább autómotoros bringa a ProBoost M1. Egy 4 literes V8-as BMW blokk mozgatja, ami kapott két turbót is...
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »