Vannak motorok, amelyek igazi legendává váltak. Ennek általában az az oka, hogy egy olyan jármű-kategóriát – csúnya szóval piaci szegmenst – hoztak létre, amilyen addig nem létezett, és persze amire a motorosoknak valóban komoly igénye is mutatkozott. Ez sok esetben szép sportsikerekkel is társulni szokott – hiszen hol máshol bizonyíthatja be kiválóságát (és nyerheti el ezzel a leendő vevők bizalmát) egy gép, mint valamilyen kemény versenyen? Nos, bő 35 évvel ezelőtt a BMW történetében egy ilyen modell kvázi megmentette a márka motorkerékpár üzletágát a bezárástól. A típusneve R80 G/S volt.
A BMW történetének egyik meghatározó modellje lett az R80 G/S, amely elindította a nagyenduro-világjáró hullámot
Nem állok neki típustörténeti bemutatót írni, hiszen ilyet találtok az Onroad.hu felületén: a GS sorozat történelmét annak jubileuma alkalmából mutattuk be. Az egykori nagy hírű, Dakarokat nyerő és komoly piaci sikereket elérő modell előtt kívánt tisztelegni a BMW a 21. században egyre nagyobb népszerűséget elérő Heritage (vagyis retró stílusú) motorjainak sorában megjelenő idei újdonsággal. A modell stílusa egyértelműen a GS család alapító ősatyjára akart hasonlítani, éppen ezért a világhírű betűkombinációba visszakerült a per jel – de a név persze egyedi kellett hogy legyen.
Amint azt a típus bemutatkozásakor megjelent hírünkben is írtuk: a tisztelettudó újdonság alapvetően optikai stílusával és színvilágával kíván emléket állítani az R80 G/S-nek, és nem annak életútját akarja átmenteni a huszonegyedik századba. Éppen ezért a név teljesen más elmélet szerint született – és abszolút korrekt módon a gép valós hovatartozását hordozza magában. Ezért lett az anyakönyvi kivonat szerint BMW R nineT Urban G/S: a Heritage családba tartozik, annak műszaki alapjaira épül – és esze ágában sincs valódi kőkemény Gelände/Strasse lenni, megelégszik annak városi változatával.
Az emlegetett műszaki alapok pedig egy olyan modellből származnak, amelyet teljes részletességgel bemutattunk nektek. A tavaly megjelent R nineT Scrambler adataiban nem nagyon találunk változást – amennyiben annak a tesztjét elolvassátok, szinte mindent megtudtok aktuális alanyunkról. Az erőforrás és a futómű gyakorlatilag ugyanaz – így ezekbe teljes mélységében valóban nem is fogok belemenni. Koncentráljunk arra, amire az Urban G/S született és amire való – de mélyedjünk el abban is, hogy miként válhat valóban a hajdani 800-as ős mindenben méltó utódjává.
A gép lényege a külső megjelenés. Láthatóan mindenben igyekeztek megidézni a nagy elődöt: fehér szín, emelt sárvédő, kétféle kék minta a tankon és hozzá piros nyereg (a három így együtt alkotja a BMW versenysportban viselt színeit), no meg a kis lámpatakaró idom a kerek halogén fényszóró körül. Utóbbi nem az alapváltozaton virított annak idején, csupán a későbbi Dakar kivitelen – de most, a kétezres évek első negyedében így mutat tökéletesen.
A kerékméretek megegyeznek a jelenleg futó vizes GS sorozatéval, így annak kerekei simán passzolnak az Urban G/S alá is. A modell szériában öntött felnikkel érkezik, de plusz pénzért a hozzá stílusában sokkal jobban illő küllős ráfok is megvehetők. Tesztmotorunk is ilyennel érkezett – a tavalyi Scramblerrel ellentétben aszfaltos abroncsokon. Ami nem is volt nagy baj, hiszen akkor megállapítottuk, hogy az R80 G/S-sel ellentétben valóban nem való komoly terepes használatra. Aszfalton viszont annál jobban teljesít – és ezekkel a gumikkal ezt tényleg ki is lehet élvezni!
Videónkban részletesen bemutatjuk az Urban G/S-t: megtudod, a divatos jegyek mellett milyen mint motor
A második oldalon kitérünk arra is, hogy milyen módon lehetséges igazi Gelände/Strasse tudást varázsolni a szépséges BMW alá, meg még egyebekről is olvashatsz. Lapozz!
Cimkék:
Akár még a magyar utak ördöge is lehetne a Benelli TRK 502, korunk egyik ár-érték bajnoka, ha hajlandóak lennénk felrúgni az előítéleteinket.
Elolvasom »Peres László neve örökre beíródott a járműgyártás nagykönyvébe: hozzá fűződik a BMW R80 G/S létrejötte. Érdemes megismerni őt videóriportunkból!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »