Akik rendszeresen közlekedünk motorral bármelyik nagyvárosban – a saját megfigyeléseim szerint Budapesten garantáltan elég gyatra a helyzet -, mind ismerjük a jelenséget. Mire gondolok? Mész a sorok között, esetleg váltogatod azokat a pillanatnyilag jobb helyzet szerint. Kihasználod a motor kisebb méretét és fürgeségét. Közben egyre-másra tűnnek fel azok a kocsik, amelyek össze-vissza kóvályognak a sávjukban. Meg persze néha át is jönnek a tiedbe. Aztán ha belenézel, az esetek többségében azt látod, hogy az autós kezében ott a mobiltelefon. Már nem is minden esetben a fülén – mint régen -, sokkal inkább olvas vagy éppen ír valamit az érintőképernyőn.
Egy brit kutatás pontosan felmérte a járművezetők szokásait ezen a téren. Az eredmény minimum lesújtó, de nyugodtan nevezhetjük tragikusnak is. Országos átlagban az autós társadalom 34 százaléka, vagyis több mint harmada közlekedik rendszeresen úgy, hogy időnként mobilját bámulja. Összesen 9,2 millió (!) sofőrről van szó. Nekik köszönhetően Nagy Britanniában az elmúlt öt évben 24 százalékkal nőtt azon balesetek száma, amelyek egyértelműen a kézben tartott mobilra vezethetők vissza. Csak éppen ameddig régen a kihangosító nélküli beszélgetés volt a fő baj, ma már sokkal inkább a közösségi oldalak olvasása – esetleg az oda való írogatás.
“A vezetés közbeni mobilozás ma már az első számú veszélyforrás a közlekedés biztonságára.” – Mondta el Jason Wakeford közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakember. – “A mobil használat jelentős mértékben megnöveli a reakcióidőt, így hatását tekintve hasonló ahhoz, mint amikor az autós komoly ittassággal ül volán mögé. A közösségi oldalak mobilfüggővé tettek minket, de még aki nem az, annak is halálos veszély lehet egy bejövő hívás fogadása vagy SMS elolvasása is.”
Az Apple az iOS 11 frissítésbe már be is épített egy úgynevezett autós módot – hivatalos neve “Ne zavarj vezetés közben” lett. Amennyiben a felhasználó ezt bekapcsolja, a telefon automatikusan felismeri, ha tulajdonosa éppen autót vezet – és annak befejezéséig korlátozza a bejövő hívásokat, szöveges üzeneteket és a közösségi oldalak, levelezőrendszerek értesítéseit. Persze ehhez kell az autós együttműködése is, hogy aktiválja is ezt az amúgy nagyon is üdvözlendő újítást. Amire persze az emberi gyarlóság miatt volt szükség.
Mindez ránk, motorosokra nézve – hogy visszatérjünk a szöveg elején írtakra – különösen nagy jelentőséggel bír. Hiszen a gyalogosokat leszámítva mindenkinél jobban ki vagyunk szolgáltatva a négy (vagy több) kerekűeket vezető sofőrök figyelmetlenségének. Ameddig valamilyen módon meg nem oldódik a volán mögötti mobilozás megszűnése, hatványozottan kell figyelnünk. Amennyiben egy autó mozgásán messziről látszik, hogy a pilóta éppen csak testileg van ott, még a szokásosnál is sokkal nagyobb figyelemmel közelítsük meg!
Cimkék:
Ezúttal nem egy profi mérnök, hanem egy állatorvos épített egy elektromos motort. És valljuk meg, az ExoDyne nem is fest rosszul!
Elolvasom »A történet nem tanulságos, és igazán semmi értelme az egésznek. Mégis vicces, ahogy a gyalogos átsétál a zebrán veszteglő robogón.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »