Bizony redukálódik a motorok eladása Japánban: a belföldi piac helyzete nem túl rózsás. Változnak az igények a nagytestű vasak iránt, és egyre többen érdeklődnek a kis városi szaladgálós autók és elektromos motorkerékpárok felől. Így kérdéses, mit fognak lépni a neves japán motorkerékpár gyártók.
Mi az oka annak, hogy a világ mondhatni a legjelentősebb motorgyártó országában ilyen helyzet alakult ki? Annyi, hogy az alacsony költségű mini autók és elektromos kerékpárok iránti igény egyre nagyobb. Ennek következtében Japánban a mopedek értékesítése, amely a hazai piac mintegy felét tette ki ezelőtt, mára mély zuhanásba kezdett.
Így hát a gyártók arra jutottak, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek a közepes-, és nagy motorkerékpárok fejlesztésére, amelyek nagyobb hasznot hoznak a konyhára. Ellenben az új visszajelzések azt mutatják, hogy a csendes elektromos kis városi cirkálók vételáruk miatt növekvő népszerűségnek örvendenek. Nem elhanyagolható az sem, hogy az üzemeltetés költsége is sokkal barátibb, mint egy benzines vasnak. A környezetbarát fenntartás- és használat pedig csak csepp a tengerben. Ami pedig szintén elhanyagolhatatlan előny a tulajdonosok számára, hogy ezekre vezetői engedély sem kell.
“Az elektromos mopedek piaca különösen erős” – mondta Hiroyuki Yanagi, a Yamaha elnöke egy közelmúltbeli sajtótájékoztatón
A Japán Autógyártók Szövetsége (JAMA) jelentése szerint 2016-ban Japánban 338’000 motorkerékpárt értékesítettek, szemben az 1982-ben – az volt az “aranykor” csúcsa – eladott 3.285 millió (!) darabbal.
Az elektromos kerékpárokból 2016-ban 540 ezer darabot adtak el – 1.6-szor többet, mint motorkerékpárból szintén ebben az évben. Ennek az lett az eredménye, hogy a Honda és a Yamaha szövetséget kötött azért, hogy együttműködve kifejlesszenek egy meglehetősen alacsony költségvetésű robogót. Aztán amit ebből a projektből nyernek, azt a két vállalat vissza szeretné forgatni – méghozzá oly módon, hogy azon nagyobb gépek fejlesztésébe fektetik, amik majd a nemzetközi piacra kerülnek ki.
Néhány japán ipari elemző attól tart, hogy tovább csökken majd az érdeklődés a nagyobb motorok iránt is, amik adott esetben akár ötször drágábbak, mint a kisebb termetű társaik. A JAMA 2015-ös felmérése szerint a motorkerékpár vásárlók átlagos életkora 53 év volt, ami 1.5 évvel több, mint 2013-ban. “Ha a fiatalabb generációnak azt a szórakozást és izgalmat tudjuk biztosítani, amelyre szükségük van, visszatérnek hozzánk.” – mondta Noriake Abe, a Honda vezetője. Talán egyre kevesebb fiatal vesz nagymotort? Annyi biztos, hogy a japán gyártók nemrégiben nagy sikert értek el a 125- 250 köbcentiméteres sportmodellekkel.
Cimkék:
Milyen a cruiser, ha kínai mérnökök álmodnak? Természetesen egyáltalán nem idézi az M800 vonalait, minden megegyezés a véletlen műve.
Elolvasom »A számok elég meggyőzőek: 1'103 köbcenti V4-es elrendezésben 90 fokos hengerszöggel, de a Ducati hagyományaitól eltérően kettővel több a henger!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »