Motorozni, hosszú túrákra indulni mégis csak nyáron a legjobb. De ki szeret ilyenkor belerohadni a ruhájába? Senki. A megoldást persze régen kitalálták: a hálós cordura cuccok tökéletesek a kánikulában – viszont a hűvös reggeleken és esős időben (ami ilyenkor sem zárható ki) nem igazán jók. A magam kis pályafutása során évekkel ezelőtt kitaláltam a megoldást: jól szellőző nyári cuccot kombinálva megfelelő aláöltözőkkel és esőruhával meglepően változatos időjárási viszonyok között lehet komfortosan motorozni. Az Alpinestars mérnökei kicsit igényesebben oldották meg ugyanezt. Az Amok Air Drystar kabát – és a hozzá tartozó nadrág – hálós külseje alatt két további belső réteg található. Nézzük, mit tud a gyakorlatban!
A három réteg hasonlóan épül fel, mint a zárt motoros túraruháknál az megszokott. A külső cordura alatt található egy Drystar vízálló belső, amelynek a motoros felőli oldalán még egy thermo bélés is beépítésre került. A külső részen azonban itt nem kellett elhelyezni a mérnököknek mindenféle kétséges értékű szellőző nyílásokat. Hiszen a menetszél által legjobban elért részek hálós anyagból vannak – vagyis ezeken mindig átsüvít a levegő.
A dzseki azonban variálhatóság terén is a maximumra tör. Nem csak az alapvető beépítési sorrendben helyezhetjük ugyanis be a béléseket, hanem bárhogy, ahogy kedvünk tartja. Mehetünk úgy is, hogy csak a vízálló réteg van bent, de úgy is, hogy éppen ezt hagyjuk a dobozban, és a meleg réteget pattintjuk be a kabátba. No meg értelemszerűen ki is vehetjük mind a kettőt. Összességében tehát négyféle felső ruhát kapunk egyben. Sőt, hatot! A Drystar belső kivéve ugyanis teljes értékű esti ruhadarabként viselhető – akár thermobéléssel együtt, akár anélkül. Így mentesülünk az esőruha cipelésétől, de még a túra esti vagy éppen városnézegetős részeihez sem kell külön holmikat vinni magunkkal. A nagy kérdés persze az, mennyire viselhető mindez jól motorozás közben.
A menetpróbára ennek megfelelően egy nem túl meleg tavaszi reggelt választottunk. Azt ugyanis nincs túl sok értelme hosszasan elemezgetni, mennyire jó a hálós cucc 35 fokban – mindenki, aki próbált már ilyet, tudja hogy jó. De hogy tizenpár celsiusban motorozva szétfagy-e az ember a nyeregben a hálós kabát belsejébe helyezett bélésekkel vagy sem, az már érdekesebb kérdés. A jó hír az, hogy nem. A konklúzió a videóban hallható: az Alpinestars Amok becslésem szerint 5 foktól akármilyen kánikuláig és bármilyen időjárás esetén kellő komfortot garantál.
További nagyon kellemes meglepetés volt, hogy valamennyi variációs lehetőség teljesen más eredményt nyújtott. Amikor minden bélés bent volt, a kabát viselési komfortja egy normális cordura motoros dzsekiéhez volt hasonlatos. Vagyis a Drystar bélés szélállósága elegendőnek tűnt ahhoz, hogy a hálós külső réteg szellősségének ilyenkor negatív hatását kivédekezze. Igazán téli körülmények esetén valószínűleg már nem lenne elég így a cucc – de legyünk őszinték: a többség igazi téli körülmények esetén már pont nem fog motorozni.
Igény szerint csak a thermo bélés is rögzíthető a kabátba. Érdekes módon nagyon élestszerű dolog így hordani
A meleg belső réteg eltávolítása után a menetszél még mindig nem éri az ember bőrét, de sokkal hűvösebbé válik az egész ruhadarab. Van az a hőmérsékleti tartomány, amikor ez lesz a jó választás – de meleg ám csapadékos időben is így lesz a jó. Aztán nagyon kellemes meglepetésemre a kiszerelt membrán helyére rögzített meleg réteg megint egy új világot nyitott meg: kellemesebb a hőkomfort a bőrön, mégis kevésbé füllesztő. Sok nyári túrán jellemző hűvös reggeli órán ez lényegesen jobb lesz majd, mint ha csak a Drystar van bent – valljuk meg őszintén, amikor a vízzáró anyag ér a bőrünkhöz, az kicsit izzasztó érzetet ad. Végezetül ott van a sima hálós kabátként viselés, amely semmi újat nem nyújt: az Amok ekkor szellőzik mint a veszedelem. Igazi kánikulai cucc lesz belőle – olyan, amilyenné egy kicipzározott szellőzőzsebű zárt kabát soha nem válik majd.
A kabátujj könnyen ráhúzható a kesztyűre. Persze a vízálló béléssel együtt – így valóban vízálló lesz a rendszer
A második oldalon az Amok egyéb fontos tudományai mellett olvashatsz a hozzá való nadrágról is. Lapozz!
Cimkék:
A BMW számára eddig ismeretlen szegmensben is kipróbálja magát. Vajon milyen az Indiában gyártott motor, a G310R európai szemmel?
Elolvasom »Egy újszerű motoros teljesítménytúra zajlott le május utolsó hétvégéjén. 48 óra csodálatos tájakon és mesés útvonalon, remek hangulattal.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »