Éles törésvonal osztja meg az amerikai motoros társadalmat egy pár héttel ezelőtti halálos kimenetelű “baleset” kapcsán, ami a kaliforniai Summerville városban történt. A szomorú esetet az teszi különlegessé, hogy a 140 kilométer/óra körüli tempóval száguldó motorost az őt üldöző rendőrjárőr lökte meg hátulról durván, ezért következett be a végzetes esés. Ennyire durva lenne arrafelé a gyorshajtás büntetési tétele? Az életed??? Mint sokszor hallottuk-olvastuk, Amerika a korlátlan lehetőségek és a szabadság hazája és letéteményese. Ha ezt az axiómát el is fogadjuk, tudnunk kell: az amerikai rendőrség párját ritkítóan keményen lép fel szabálysértések és bűncselekmények esetén. A szabadság kategóriájába mások veszélyeztetése és a közösség nyugalmának megzavarása nem fér bele. A közlekedési kihágások kemény kezelése közül is kiemelkedik a gyorshajtókkal szembeni zéró tolerancia. Ezen a területen nincs elfogadható magyarázat és nincs pardon. A Summerville-ben megtörtént eset azonban még az alapjában véve rendpárti amerikaiak egy részét is kiakasztotta. A polgárok közül sokan alapos vizsgálatot követelnek és gyilkosnak nevezik a rendőrt, míg mások helyeslik a rendőri fellépés mértékét és elfogadják a tragikus következményeket.
Lássuk, mi is történt pontosan! Április 19-én éjjel 11 óra után a harminc éves Robert Lee Clark hazafelé tartott motorján, és bizony nem csigatempóban. A 70-es zónában 105 kilométer/óra volt a sebessége, amit egy út mellett dekkoló sheriff helyettes (James Vansant) észlelt és azonnal a motoros után indult. Mivel a motoros a felszólításra nem állt meg, sőt tovább húzta a gázt, szabályos hollywoodi üldözési jelenet alakult ki a városka egyik fő útvonalán. A tempó majdnem 140-re fokozódott. A rendőrautóban elhelyezett fedélzeti kamera végig rögzítette az eseményeket, így a felvételről látszik, hogy a járőr több perces kergetőzés után először enyhén összekoccan a motor hátsó traktusával, majd egy másik, erőteljesebb ütést követően a motoros kisodródik és hatalmasat esik. A helyszínre kiérkező mentők már csak a halál beálltát tudták megállapítani Robert Lee Clark esetében. Íme a rendőrségi kamera rövidített felvétele:
A rendőrségi magyarázat főleg a videó megnézése után lesz furcsa
A sajnálatos esetet követően a helyi rendőrség közleményt adott ki, amelyben saját verzióját magyarázta meg a történtekről. Értelmezésük szerint a baleset – a gyorshajtáson és az üldözésen felül – három közvetlen ok miatt következett be. 1. A motoros jobbról próbált megkerülni egy, a rendőrségi fények miatt lehúzódó autóst. 2. Ezen manőver közben a motoros hirtelen fékezett. 3. “Lyukat váltott” sebesség váltás közben. Mindezen okok miatt a motor hirtelen lelassult és a rendőrautóval történő ütközés elkerülhetetlenné vált.
A teljes üldözést is megnézheted – több mint öt percig tartott
A helyi motoros közösség természetesen vitatja a hivatalos rendőrségi magyarázatot és arra a Berkeley megyei törvényre hivatkozik. Ez ugyanis határozottan tiltja a szabálytalankodó járműveket üldöző helyi szervek minden olyan akcióját, ami halálos kimenetelű balesethez vezethet. Ítélet az ügyben a vizsgálat és a bírósági tárgyalás után várható.
Az eset hátteréhez az is hozzátartozik, hogy Kalifornia államban az átlagosnál is keményebbek a gyorshajtás büntetési tételei. A minimális sebesség túllépés 35 dolláros alapbüntetése nagyobb gyorshajtás esetén exponenciálisan nő és elérheti a 600 dolláros (170’000.- forint) mértéket is. Ami ennél is jelentősebb érvágás az átlag kaliforniai polgár számára: a gyorshajtás következtében kirótt bírság tényét a rendőrség automatikusan elküldi a gyorshajtó egészségügyi biztosítójának. Ők pedig általában jelentősen megemelik a delikvens éves biztosítási díjait a “nagyobb sebesség = nagyobb kockázat” elv alapján. Érdekes rendszer, nem?
Neked mi a véleményed az esetről és általában az ottani rendszerről?
Cimkék:
A legifjabb generáció általában nagyon szeret motorozni. Jó gyerek sisakot beszerezni azonban nem egyszerű! A Kappa kínálata ilyennel bővült.
Elolvasom »Vágy- és ingerkeltő gépeket tartalmaznak a cikkben található képek, amelyeken az Osaka Motor Show legszebb bringái láthatók.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »