A hivatalos álláspont talán egyetlen mondata vitatható, miszerint “a felületi marás a motorral történő közlekedést alapvetően nem befolyásolja”. Aki gurult már végig ilyenen, az pontosan tudja a választ: dehogynem. A marások az íves profilú motorkerékpár-abroncsokat is megvezetik – nem annyira, mint egy bicikliét, de keletkezik némi oldalirányú bizonytalanság. Ez bizony akár egészen kellemetlen is lehet, amennyiben nem vagy tisztában a jelenséggel. Viszont ha képben vagy a járműfizikával és legyőzöd az első ijedtségedet, könnyen úrrá lehetsz a parán.
Videónkban láthatod, hogy nem jelent veszélyt az ilyen burkolat – de azt is megtudod, neked mit kell tenned
A járműved mozgási energiája és a kerekek perdülete nyomán kialakuló egyenesfutási hajlama ugyanis lényegesen nagyobb, mint az oldalirányú elmozdulásokat okozó erők. Így azon kívül, hogy lesz egy kis bizonytalanság a kormányon, illetve finoman “táncolhat” alattad a vas, semmilyen valós veszély nem leselkedik rád. Tenned annyit kell, hogy kerülsz mindenféle hirtelenkedést: nem zárod be a gázt, nem markolsz durván rá a fékre. Maradj laza: ne fizikai erővel próbáld irányban tartani a motort – azon kívül hogy fárasztó és stresszes, ez ráadásul haszontalan küzdelem is. Előre nézz, tartsd stabilan a gázt – aztán rájössz, hogy a tempó nem hogy ellened van, hanem épp ellenkezőleg: segít neked. Minél gyorsabban mész (persze nem két kilóval, csak úgy ésszel!), annál stabilabb és könnyebb lesz minden.
Ahol a fedlapok körül megmaradt az eredeti felszín, légy óvatos! Maradj a felmart részen – a szintkülönbség és a csúszás miatt is
Ahol viszont érdemes óvatosnak lenned, azok az eredeti burkolattal otthagyott területek. A maráskor ugyanis a csatornafedlapokat kikerülik, így ott egyrészt jobban csúszik a felület, másrészt kis szintkülönbségek is lehetnek. Így inkább tartsd az ívet a megmart részen. (Ne feledd: ehhez csak annyit kell tenned, hogy oda nézel – vagyis rá se pillants a fedlapokra és egyebekre!) A felmart aszfalt tehát nem veszélyes, sőt sokkal jobban tapad a kifényesedett fehér elődjénél. Persze jobb lenne új kopóréteggel ellátni a kérdéses szakaszokat, de ez a magyaros megoldás annál még mindig jobb, mint ha úgy hagynák a csúszós részeket.
Cimkék:
Motoros társunk kötött magára biztosítást. Mivel imád crossozni, többfélét is. Aztán amikor megtörtént a baj, a Protektor megszolgálta az árát! (x)
Elolvasom »A megújult Yamaha Super Ténéré tesztje két olvasónk "tollából" származik. Ráadásul egyikük már több mint tízezer kilométert tett meg vele.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »